بروجردی: هیات‌های ۸۰ کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور حضور دارند

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۰ کد : ۲۰۲۷۳۸۱ سرخط اخبار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هیات‌های ۸۰ کشور دنیا از جمله ۱۱ رئیس مجلس، چهار نایب رئیس، چهار نخست وزیر و ۲ رئیس جمهور در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان حضور دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علاء الدین بروجردی روز دوشنبه (۸ تیرماه) درباره جزئیات مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران اظهار داشت: در روابط بین الملل عرف است که در مراسم تحلیف از روسای جمهور، روسای مجالس و سایر مقامات کشورهای مختلف برای حضور در این مراسم دعوت می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: شرایط مراسم تحلیف این دوره رئیس جمهور به دلیل شهادت آیت الله رئیسی ویژه است. چرا که ایشان در زمان حضور در جایگاه ریاست جمهوری، به بسیاری از کشورهای همسایه و دوست سفر کرده بودند که سبب شد این کشورها در زمان شهادت ایشان عزای عمومی اعلام کنند.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این شرایط مزید بر علت شد تا کشورهای مختلفی برای حضور در مراسم تحلیف ابراز آمادگی کنند. بر همین اساس ۸۰ کشور دنیا در مراسم تحلیف حضور دارند و ۱۱ رئیس مجلس، چهار نایب رئیس مجلس، چهار نخست وزیر و ۲ رئیس جمهور به همراه فرستاده‌های ویژه، وزرای کشورها، معاونان وزیر در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه حضور مقامات سایر کشورها در مراسم تحلیف الزامی نیست و فقط احترام به کشور مقابل است، خاطرنشان کرد: در مدت باقی مانده تا مراسم تحلیف که عصر فردا انجام خواهد شد، این مقامات با مسئولان کشور دیدار خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود.

رئیس جمهور در مراسم تحلیف، سوگند یاد خواهد کرد مبنی بر اینکه همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

در مراسم روز تحلیف پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران، سوره مبارک نحل آیات ۸۹ تا ۹۱ تلاوت خواهد شد. در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه سخنرانی خواهند کرد.

انجام مراسم تحلیف رئیس جمهوری، بیانات رئیس جمهور و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان بخش مراسم تحلیف خواهد بود.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند.


( ۱ )

نظر شما :