برزیل سران گروه ۲۰ از جمله پوتین را دعوت می‌کند

۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۱ کد : ۲۰۲۷۰۸۶ سرخط اخبار

رئیس بخش ارتباطات اجتماعی وزارت خارجه برزیل، به اسپوتنیک گفت که برزیل به زودی دعوتنامه‌هایی را برای حضور در نشست گروه ۲۰ برای سران کشورها از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ارسال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جوئل سوزا پینتو سامپایو گفت: «در هفته‌های آینده، دعوت‌نامه‌ها برای همه سران کشورهای شرکت‌کننده ارسال خواهد شد.»

برزیل از اول دسامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد. نشست نهایی سران در ریودوژانیرو در ۱۸ تا ۱۹ نوامبر برگزار می‌شود.

پیش از این، روزنامه فولا دو سائوپائولو گزارش داده بود که دولت برزیل در تلاش است تا علیرغم صدور حکم «دستگیری» از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) برای رئیس جمهوری روسیه، امکان حضور ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه ۲۰ در ریودوژانیرو در پاییز امسال را فراهم کند.

به نوشته این روزنامه، دولت برزیل نوامبر گذشته با وجود حکم دادگاه کیفری بین‌المللی، سندی را با دلایل حقوقی به نفع سفر پوتین به کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل ارسال کرد. در این گزارش آمده است که این نهاد در حال حاضر برای ایجاد مقرراتی در مورد مصونیت برای سران کشورها کار می‌کند. این وضعیت تضمین می‌کند که رهبران کشورها در طول سفرهای بین‌المللی تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

دادگاه بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه در مارس ۲۰۲۳ حکم بازداشت پوتین و کمیسر حقوق کودکان روسیه ماریا لووا-بلوا را به دلیل ادعای «بردن غیرقانونی» کودکان اوکراینی به روسیه صادر کرد. روسیه گفته که جان این کودکان در خطر بود، در حالی که دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری گفت که مسکو صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.


نظر شما :