روسیه: در نشست‌هایی درباره اوکراین شرکت نمی‌کنیم

۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۸ کد : ۲۰۲۷۰۸۳ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت، مسکو اولتیماتوم‌ها را نمی‌پذیرد و در نشست‌هایی درباره اوکراین شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، میخائیل گالوزین گفت: «ما از نیات رژیم کی‌یف و مربیان غربی آن برای بازسازی وجهه خود پس از شکست اجلاس سوئیس در اواسط ژوئن سال جاری و تلاش آنها برای برگزاری یک اجلاس دیگر آگاهیم. آنها حتی در فکر دعوت از روسیه هستند.

گالوزین گفت: مکان خاصی مشخص نشده است. با این حال، جغرافیا اهمیت اساسی ندارد. آنچه مهمتر است محتوا است که همه چیز با آن بسیار واضح است.

او گفت که روسیه لفاظی‌هایی را می‌شنود که قبلاً در مورد نیات اوکراین برای پیشبرد اولتیماتوم «فرمول زلنسکی» شنیده است و همچنین نادیده گرفتن عمدی سایر ابتکارات برای حل بحران اوکراین را می‌بیند. گالوزین گفت: ما چنین اولتیماتوم‌هایی را نمی‌پذیریم و در چنین «اجلاس‌هایی» شرکت نمی‌کنیم.

او گفت که مکان ویژه این رویداد هنوز مشخص نشده است، اما افزود که این واقعاً چیزی را تغییر نمی‌دهد زیرا مسکو انتظار دارد که روند بحث بالقوه در اجلاس ثابت بماند.

سوئیس از ۱۵ تا ۱۶ ژوئن میزبان کنفرانسی در سطح بالا درباره اوکراین در استراحتگاه بوئرگن استوک خارج از لوسرن بود. روسیه دعوت نامه‌ای دریافت نکرد، اما اگر هم می‌گرفت گفته بود که در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.

بعداً در ماه ژوئن، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف می‌تواند با حضور روسیه در اجلاس بین‌المللی بعدی درباره اوکراین موافقت کند، اگر تماس‌های آن‌ها مانند آنچه در استانبول در سال ۲۰۲۲ انجام شد، مدیریت شود. ترکیه میزبان چندین دور مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در مارس ۲۰۲۲ در استانبول بود که در نهایت شکست خورد. همچنین ترکیه به میانجیگری در ابتکار غلات دریای سیاه تحت حمایت سازمان ملل در ژوئیه ۲۰۲۲ کمک کرد که صادرات دریایی ایمن مواد غذایی اوکراین را تا پایان تابستان سال بعد فراهم کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوئن گفت که به محض خروج کی‌یف از مناطق تحت کنترل روسیه و کنار گذاشتن برنامه‌های پیوستن به ناتو، روسیه آتش‌بس و مذاکرات با اوکراین را آغاز خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین این پیشنهاد را رد کرد و آن را یک اولتیماتوم خواند.


نظر شما :