«اسپیس‌ایکس» ماهواره ارتباطی ترکیه را به مدار زمین پرتاب کرد

۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۳ کد : ۲۰۲۷۰۳۳ سرخط اخبار

یک موشک «فالکون ۹» ماهواره ارتباطی «ترک‌ست ۶ای» را به مدار زمین برد.

به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز هشتم ژوئیه اولین ماهواره ارتباطی تولید داخلی ترکیه را به مدار زمین فرستاد.

به نقل از اسپیس، یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت منطقه زمانی شرقی، فضاپیمای «ترک‌ست ۶ای»(Turksat 6A) را از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» فلوریدا به فضا پرتاب کرد.

اولین مرحله فالکون ۹ پس از مدت کوتاهی طبق برنامه‌ریزی به زمین بازگشت و حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین شرکت اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. براساس توضیحات ماموریت اسپیس‌ایکس، این پانزدهمین پرتاب و فرود برای این تقویت‌کننده ویژه بود.

در همین حال، مرحله بالایی موشک به بردن ترک‌ست ۶ای به سمت مدار انتقالی زمین‌ایستا ادامه داد و طبق برنامه‌ریزی، آن را ۳۵.۵ دقیقه پس از پرتاب مستقر کرد.

«عبدالقادر اورال‌اوغلو»(Abdulkadir Uraloğlu) وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه گفت: ترک‌ست ۶ای خود را به مدار نهایی خواهد رساند تا پیش از آغاز خدمات در آنجا، یک مجموعه بازرسی را به مدت تقریبا یک ماه پشت سر بگذارد.

ترک‌ست ۶ای اولین ماهواره ارتباطی تولید داخلی ترکیه است. اورال‌اوغلو افزود: ترک‌ست ۶ای، پوشش ماهواره‌ای کشور را گسترش خواهد داد و نیازهای پخش تلویزیونی را برآورده خواهد کرد. هند، تایلند، مالزی و اندونزی که در حال حاضر ماهواره‌های فعال به آنها سرویس نمی‌دهند، تحت پوشش ترک‌ست ۶ای قرار خواهند گرفت و این ماهواره به پنج میلیارد نفر خدمت‌رسانی خواهد کرد.


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۱
نم نم داره کاراتون شک برانگیز میشه . اگر این ماهواره که احتمالا هم توسط غربیها ساخته شده ، جزو مسایل دیپلماتیک است پس از سد سازی در پاکستان یا مزارع کاشت چای در سریلانکا هم مطلبی بنویسید . به ترکیه کرش پیدا کرده اید ؟ جای آبادتر و پیشرفته تر گیرتان نیامده است ؟