بیانیه مشترک مقام‌های مستعفی دولت آمریکا: سیاست دولت در غزه شکست و تهدیدی برای امنیت ملی کشور است

۱۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۲ کد : ۲۰۲۶۹۳۷ سرخط اخبار

کارمندان دولت آمریکا که در اعتراض به سیاست‌های دولت بایدن در غزه استعفا داده‌اند، برای اولین بار در بیانیه‌ای مشترک با تشریح گام‌هایی که معتقدند دولت آمریکا باید بردارد؛ اعلام کردند «بر این باور مشترک هستیم که مسئولیت جمعی ماست که صحبت کنیم.»

به گزارش ایسنا، ۱۲ امضاکننده این بیانیه، استعفای خود را در مقاطع مختلف در طول جنگ نزدیک به ۹ ماهه بین رژیم صهیونیستی و حماس ارائه کردند که یکی از آنها در روز سه‌شنبه استعفا داد. بسیاری از آنها، از جمله با شبکه خبری سی‌ان‌ان، در مورد تصمیمات خود برای ترک علنی در اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده‌اند. همانطور که سی‌ان‌ان در ماه گذشته گزارش داد، مقامات شروع به متحد شدن برای تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا برای تغییر مسیر کرده بودند.

بیانیه روز سه‌شنبه هم‌زمان با تعطیلات چهارم ژوئیه منتشر شد و خاطرنشان کرد: «در حالی که ملت آمریکا روز استقلال خود را جشن می‌گیرد، به هر یک از ما یادآوری می‌شود که از دولت استعفا داده‌ایم، نه برای پایان دادن به آن سوگند، بلکه برای ادامه پایبندی به آن. نه برای پایان دادن به تعهدمان به خدمات، بلکه برای تمدید آن.»

آنها در بیانیه مشترک خودشان با عنوان «خدمت در مخالفت» می‌نویسند: «سیاست دولت آمریکا در غزه یک شکست و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست.»

این مقام‌های مستعفی با بیان اینکه این کار جان اعضای ارتش و دیپلمات‌ها را به خطر انداخته است، تاکید دارند: «پوشش دیپلماتیک آمریکا و جریان مستمر تسلیحات به اسرائیل، همدستی غیرقابل انکار ما را در کشتار و گرسنگی اجباری جمعیت فلسطینی محاصره‌شده در غزه تضمین کرده است. این نه تنها از نظر اخلاقی مذموم و ناقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قوانین ایالات متحده است، بلکه هدفی را نیز پشت سر آمریکا قرار داده است.»

جو بایدن، هم در خارج و هم در داخل، به خاطر حمایتش از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه که جان هزاران هزار غیرنظامی فلسطینی را گرفته، با فشار مواجه شده است. این جنگ همچنین میلیون‌ها نفر را آواره کرده و گرسنگی شدیدی را در سراسر این منطقه به ارمغان آورده است. گرچه لفاظی‌های دولت واشنگتن تندتر شده است - با هشدارهایی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی باید بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان و ورود کمک‌های بیشتر کار انجام دهد - سیاست‌ها عمدتا بدون تغییر باقی مانده‌اند.

این مقامات مستعفی آمریکایی استدلال می‌کنند که سیاست ایالات متحده در قبال غزه «نه تنها برای روابط ایالات متحده در این منطقه، بلکه برای اعتبار جهانی ما، اعتبار ارزش‌های ایالات متحده و اعتبار غرب، آسیب جدی وارد کرده است - که وضعیت به‌ویژه خطرناکی در متن این دوران رقابت استراتژیک است.»

این بیانیه مشترک، ۶ توصیه به دولت ایالات متحده ارائه می‌کند:

از جمله درخواست از دولت ایالات متحده برای «اجرای صادقانه قانون»، با بیان اینکه «کاملاً واضح است که دولت بایدن در حال حاضر عمدا چندین قانون ایالات متحده را نقض و تلاش می‌کند حقایق را انکار یا تحریف کند، از شکاف‌ها استفاده کند یا فرآیندها را دستکاری کند تا اطمینان حاصل شود جریان مداوم سلاح‌های مرگبار به اسرائیل برقرار است.»

مقام‌های مستعفی آمریکایی همچنین از دولت بایدن می‌خواهد که از «تمام اهرم‌های لازم و موجود برای پایان دادن به درگیری‌ها؛ گسترش کمک‌های بشردوستانه؛ حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین؛ مکانیسم‌های نظارتی و پاسخگویی قوی‌تر در قوه مجریه؛ و حمایت از آزادی بیان برای معترضان دانشگاهی استفاده کند.»

آن مقام‌های مستعفی ایالات متحده که قبلا با شبکه خبری سی‌ان‌ان صحبت کرده بودند، گفتند بسیاری از همکاران سابقشان احساس مشابهی با آنها داشتند اما در موقعیتی برای استعفا نیستند. این بیانیه مشترک با پیامی به این همکاران خاتمه می‌یابد که به آنها می‌گوید «صدای آنها مهم است.»

آنها در ادامه گفتند: «ما شما را تشویق می‌کنیم که به فشار آوردن ادامه دهید. طبق تجربه ما، هیچ نقطه تصمیم‌گیری برای به چالش کشیدن آنقدر کوچک نیست، بنابراین زمانی که در خدمت دولتی هستید، از صدای خود استفاده کنید، به رهبران آژانس‌های خود نامه بنویسید و اختلافات خود را با تیم خود مطرح کنید.»

نیروهای مستعفی از دولت آمریکا تاکید کردند: «سخن گفتن، یک اثر گلوله برفی دارد و دیگران را ترغیب می‌کند تا از صدایشان استفاده کنند. قدرت در اعداد وجود دارد و ما از شما می‌خواهیم که شریک جرم نباشید.»

جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین برای دویست و هفتاد و یکمین روز ادامه دارد و هر روز برگ تازه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها رو می‌شود. کمک‌های حیاتی وارد این منطقه جنگ‌زده درگیر قحطی نمی‌شود و اگر چیزی باشد، به شکل قطره‌چکانی است که نیازهای منطقه را تامین نمی‌کند.

در همین حال هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی نوار غزه در جلسه شورای امنیت پیرامون وضعیت انسانی غزه، اعلام کرد تعداد آوارگان غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به ۱.۹ میلیون نفر رسیده است.

او همچنین گفت: «کمک‌های انسانی باید بی‌وفقه به این باریکه منتقل شود. از زمان شروع عملیات نظامی ارتش اسرائیل در شهر رفح در جنوب غزه، حجم این کمک‌ها به شدت کاهش یافته است. برقراری آتش‌بس فوری در غزه ضروری است، تدارکات باید در اختیار آژانس های امدادی بین‌المللی قرار گیرد و اعضای شورا باید منابع و بودجه این آژانس‌ها را تامین کنند، چراکه کمک‌های اضافی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار ضروری است».


( ۱ )

نظر شما :