قطر و ترکیه به پاکسازی قومی در شمال و شرق سوریه متهم شدند

۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۲ کد : ۲۰۲۶۸۶۹ سرخط اخبار

قطر به اتهام حمایت از پاکسازی قومی در شمال و شرق سوریه (مناطق کُردنشین) با تأمین منابع مالی پروژه‌هایی با ترکیه متهم شده است که هدف آن تغییر بافت جمعیتی است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، جمعیت هلال احمر قطر (QRCS) روستاهای مسکونی را ساخته است که پناهجویان ادعا می‌کنند هدف آن تغییر ساختار جمعیتی منطقه است.

مراد اسماعیل، رئیس و یکی از بنیانگذاران آکادمی سنجار، گفت: «قطر از پاکسازی قومی حمایت می‌کند». هلال احمر قطر مدعی شده بود که ۱۳ دهکده مسکونی کامل توسط این نهاد با همکاری ترکیه برای ۲۲۰۰۰ آواره داخلی ایجاد شده است.

یک فعال کُرد با عنوان “Rojava Security” در توئیتر نوشته: «هلال احمر قطر قوانین بین­‌المللی را نقض و به ترکیه کمک می‌­کند در اراضی اشغالی سوریه، شهرک‌سازی کند، تغییرات جمعیتی اعمال کند، جمعیت اصلی کُرد را جابجا کرده و خانواده­‌های گروه­‌های تروریستی را در این شهرک‌­ها اسکان دهد».

پناهندگانی که به دلیل اشغال ترکیه شمال سوریه (عفرین) را به اجبار ترک کرده‌اند، با شجاعت درباره سیاست‌های دولت ترکیه و قطر در منطقه سخن گفته‌اند و اذعان داشتند که این سیاست‌ها نابودی و تغییر ساختار شهر را هدف دارند.

فاطمه دوود یکی از مهاجران می­‌گوید «سازمان هلال احمر قطر در همکاری با دولت ترکیه، خانه‌های استعماری می­‌سازد.

این خانه‌ها نه برای مردم عفرین بلکه برای خانواده‌هایی ا­ست که از قنیطره و خوتا به اینجا آورده شده‌اند».

وی افزود «دلیل اصلی این امر، تغییر ساختار جمعیتی منطقه است. ما به دولت ترکیه و شرکای آن می‌­گوییم که نمی­‌توانند ساختار جمعیتی منطقه و هویت ما را تغییر دهند».

در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸، دولت ترکیه آغاز عملیات تهاجمی «شاخه زیتون» را علیه شهر کردنشین عفرین اعلام کرد. تا قبل از حمله زمینی ترکیه که نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ نفر از ساکنان کرد را آواره کرد، این شهر منطقه نسبتاً آرامی بود که غیرنظامیان آسیب‌دیده از جنگ داخلی سوریه در آن پناه گرفته بودند.


( ۵ )

نظر شما :

خسرو ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۶
دروغ و سخن بدون سند نمی تواند معیار قضاوت گردد از قضا پ ک ک پاکسازی قومی انجام می‌دهد کردها در سوریه جمعیت کمی دارند و همه شان هم طرفدار پ ک ک نیستند بزودی با همکاری ترکیه و سوریه و ایران بساط آمریکا و پ ک ک برچیده خواهدشد
عبدالرضا ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۶
بر عکس ادعای دیده بان ضد خقوق بشر کردستان این گروههای مسلح کردی هستند که در نواحی شمال و شرق سوریه تورکمن ها و عربها را به زور سلاح از اراضی ابا و اجدادی خود رانده و با جمعیت کمتر از ده درصد خود در سوریه ثلث اراضی انرا می خواهند
صادق نهاوندی ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۲
جهت آگاهی از اصل موضوع اشاره به چند نقطه مهم را ضروری دانستم. ۱: اولا اکراد سوریه بعد از شکست عثمانی که سوریه به تصرف فرانسه افتاد و چون دولت فرانسه مخالف ترکمنهای ساکن مرز با ترکیه بود لذا ترکمنها مجبورا به طرف ترکیه کوچیدند ولی بلافاصله عشایر کرد از عراق به منازل و سرزمینهای خالی از سکنه در شمال سوریه جایگزین شدند، ( که هر گز مورد قبول دولت سوریه واقع نشدند و دولت سوریه تا به حال به اکراد ساکن شمال سوریه تابعیت وشناسنامه نداده و خواهان برگشت اکراد به عراق هستند. ۲: اقلیت قومی یزیدی ( سوریه،عراق،ارمنستان،گرجستان،..) هر گز خودشان را جزو قوم کرد نمیدانند بلکه اکراد را متهم به قتل عام واستثمار خود میدانند،( بطوریکه در کنفراس بین المللی اقوام تحت ستم که در آمریکا برگزار شد(۲۰۲۳) نمایندگان یزیدیان سوریه و عراق .. اکراد را متهم به اسیمیلاسیون ،قتل عام ،کوچ، وآزار و اذیت یزیدیان کردند و خواهان برخورد سازمانها و دولتها با اکراد شدند،( متن سخنرانی در انترنت موجود است) ۳: دولتهای قطر و ترکیه جهت اسکان آوارگان سوری که منازلشان طی جنگ داخلی ویران شده اوردوگاهایی برای اسکان موقت انها زیر نظر سازمانهای بین المللی تدارک میکنند ، که هیچ ربطی به اکراد ندارد، گروهای تروریستی که خود را نماینده اکراد میدانند در اصل مزدوران آمریکا برای تجزیه و ازار اذیت مردم محلی اموزش و پشتیبانی میشوند، وتمام ادعاهایشان دروغ میباشد.