سخنرانی رهبر چین در کنفرانس گرامیداشت هفتادمین سالگرد انتشار اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز

۰۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۷ کد : ۲۰۲۶۸۴۵ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG ، قبل از ظهر روز جمعه 28 ژوئن کنفرانس گرامیداشت هفتادمین سالگرد انتشار اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز در پکن برگزار شد و شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین با حضور در این کنفرانس، یک سخنرانی مهم ایراد کرد.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد که طی 70 سال گذشته، اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز از محدودیت زمان و مکان فراتر رفته و  به هنجارهای اساسی باز، فراگیر و قابل اجرای جهانی در روابط بین المللی و اصول اساسی قوانین بین المللی تبدیل شده و کمک غیرقابل انکار به پیشرفت تاریخی بشر داشته است.

وی افزود اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز به یک معیار تاریخی برای روابط بین المللی و حاکمیت قانون در سطح بین المللی تبدیل شده‌اند. این اصول الگوی ایجاد و توسعه روابط بین کشورهایی با نظام های اجتماعی متفاوت را ارائه کرده‌اند، از طریق اتحاد، همکاری و تلاش برای تقویت خود، به کشورهای در حال توسعه قدرت جمعی داده‌اند و همچنین به اصلاح و بهبود نظم بین المللی کمک تاریخی کرده‌اند.

رهبر چین تاکید کرد که مفهوم ساختن جامعه بشری با سرنوشت مشترک همانند اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز از فرهنگ سنتی چین و مواردی مانند محبت و حسن همجواری، اهمیت به اعتماد و انسجام و همچنین دوستی و هماهنگی با همسایگان سرچشمه گرفته‌ است. در این اصول روحیه دیپلماسی چین مبنی بر اعتماد به نفس، حمایت از عدالت و کمک به ضعیفان و ترویج حسن نیت دیده می‌شود. این اصول حس جهانی کمونیست های چینی برای کمک‌های جدید و بزرگتر به نوع بشر و عزم راسخ چین برای پایبندی به مسیر توسعه مسالمت آمیز را بیان می‌کنند و میراث اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز باید در عصر جدید همچنان ترویج شود.

شی جین پینگ اعلام کرد، به منظور حمایت بهتر از همکاری کشورهای "جهان جنوب"، چین در پنج سال آینده یک مرکز تحقیقاتی "جنوب جهانی" ایجاد خواهد کرد و هزار  "بورسیه برتر اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز" و 100 هزار بورسیه تحصیلی را به کشورهای "جهان جنوب" ارائه خواهد کرد و همچنین برنامه رهبران جوان "جهان جنوب" را نیز آغاز خواهد کرد.

او گفت: ما به استفاده خوب از صندوق صلح و توسعه چین و سازمان ملل متحد، صندوق توسعه جهانی و همکاری جنوب-جنوب، و صندوق همکاری جنوب-جنوب تغییرات اقلیمی ادامه خواهیم داد و به طور مشترک یک مرکز نمایش نمونه همکاری سه جانبه برای اجرای توسعه جهانی را ایجاد خواهیم کرد تا از این طریق به اتفاق سایر طرف‌ها حمایت خود از توسعه اقتصادی کشورهای "جنوب جهانی" را نشان دهیم

رهبر چین افزود: ما  کمک مالی خود برای حمایت از توسعه کشاورزی در کشورهای "جهان جنوب" را  به 10 میلیون دلار افزایش خواهیم داد. چین مایل به مذاکره درباره ترتیبات تجارت آزاد با بیشتر کشورهای "جنوب جهانی" است. ما همچنان مایل به حمایت از برنامه تجارت آزاد سازمان تجارت جهانی هستیم و می‌خواهیم با ادامه تزریق بودجه به "پروژه های چین"،شاهد پیوستن تعداد بیشتری از کشورهای "جنوب جهانی" به « ابتکار چارچوب همکاری اقتصادی و تجاری  اقتصاد دیجیتال و توسعه سبز» باشیم. در عین حال، انتظار می‌رود تا از اکنون تا سال 2030، مجموع واردات چین از کشورهای در حال توسعه از 8 تریلیون دلار فراتر برود.


نظر شما :