نتانیاهو به امید بازگشت ترامپ جنگ را طولانی می‌کند

۰۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۸ کد : ۲۰۲۶۷۴۲ سرخط اخبار

این روزها درحالی منابع مطلع از تلاش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای بازگشت رئیس جمهور سابق آمریکا به قدرت و تصمیم وی برای طولانی کردن جنگ غزه تا آن زمان پرده برداشته‌اند که به نظر می‌رسد این انتظار بی‌نتیجه باشد و در نهایت به فروپاشی راهبردی رژیم اشغالگر با توجه به وضعیت شکننده امروز آن منجر شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی در این باره نوشت هیچ تغییر واقعی در زمینه جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نتایج آن وجود ندارد؛ نه تصمیم گیرنده سیاسی این رژیم می‌خواهد به آن پایان دهد مگر اینکه به «پیروزی مطلق» دست یابد و نه ارتش قادر به دستیابی به چنین پیروزی است.

طبق این گزارش، وضعیت رژیم صهیونیستی درحال بدتر شدن در سطوح مختلف است و دستاوردهای تاکتیکی جنگ درحال از دست رفتن و فرسایش است و همزمان ناتوانی در دستیابی به یک دستاورد استراتژیک هر روز بیشتر از گذشته نمایان می‌شود.

گفته می‌شود «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار ادامه جنگ است تا زمانی که دونالد ترامپ بار دیگر به راس قدرت بازگردد، این مساله را مشاوران وی تایید کردند، اما حقیقت این است که تغییر راس هرم سیاسی در واشنگتن اهمیتی ندارد؛ چراکه نه رئیس جمهوری آینده آمریکا حتی اگر ترامپ باشد، می‌تواند توازن قوا را تغییر دهد و نه رژیم صهیونیستی می‌تواند به اهداف جنگ دست یابد.

با این وجود شایعاتی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه صحبت درباره انتظار بازگشت ترامپ تا حدی تهدیدی برای طرف فلسطینی و مقاومت در غزه بوده و به این معنا است که جنگ طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت، اما واقعیت این است که تردیدهای زیادی نسبت به توان رژیم صهیونیستی برای ادامه چند طی ماه‌های آتی وجود دارد.

همچنین، این انتظار تهدیدی برای دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا است و اگرچه وی نمی‌خواهد هیچ آسیبی به رژیم صهیونیستی و منافع آن وارد شود، اما نتانیاهو به خوبی از این تهدید آگاه است و وی به خوبی از آن برای پیشبرد منافع خود استفاده می‌کند.

در عین حال، صحبت مشاوران نتانیاهو درباره انتظار بازگشت ترامپ به قدرت، تصدیق غیرمستقیم این مساله است که پیروزی در جنگ، یعنی پایان دادن به حاکمیت حماس و همچنین بازگشت اسرای صهیونیست از طریق گزینه نظامی تاکنون محقق نشده است و تا چند ماه دیگر نیز محقق نخواهد شد.

این انتظار همچنین نشان‌دهنده اذعان به این موضوع است که عملیات نظامی در رفح که در آگاهی جمعی صهیونیست‌ها به عنوان نشانه‌ای از پیروزی تصور شده بود، با مراحل قبل از آن تفاوتی نخواهد داشت و نتیجه آن چیزی جز ناتوانی در دستیابی به اهداف جنگ نخواهد بود.

بنابراین، اگر رژیم صهیونیستی تصمیم به ادامه جنگ در غزه بگیرد، نتیجه به جای یک فرصت، تهدیدی برای آن خواهد بود. فشار نظامی پس از این نبرد پایان می‌یابد و این در حالی است که تل‌آویو دیگر اهرم‌های عملی و میدانی در دست نخواهد داشت تا مقاومت فلسطین را با آن تهدید کند.

طبق گفته «یسرائیل زیو» رئیس سابق بخش عملیات ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، «جاه طلبی نتانیاهو این است که به نحوی هفت ماه دیگر در شرایط فعلی بدون هیچ تصمیمی درباره پایان جنگ، باقی بماند تا رئیس جمهور جدیدی (دونالد ترامپ) وارد کاخ سفید شود، اما نمی‌یداند که این انتظار هیچ ارتباطی با جدی بودن وضعیت موجود ندارد؛ وضعیتی که در حال وخیم‌تر شدن است.

تا آن زمان، این طرح تخیلی احتمالاً منجر به فروپاشی راهبردی رژیم صهیونیستی می‌شود؛ چراکه این رژیم در شرایط کنونی خود با توجه به وضعیت بدی که ارتش در آن قرار دارد و با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی و فروپاشی سیاسی موجود، توانایی تحمل هشت ماه دیگر جنگ را ندارد.


( ۵ )

نظر شما :