اعمال قوانین جدید چین در دریای چین جنوبی

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۵ کد : ۲۰۲۶۶۳۰ سرخط اخبار

گارد ساحلی چین امروز (شنبه) قوانین جدیدی را به اجرا درآورد که براساس آن می‌تواند خارجی‌هایی را که از دریای مورد مناقشه چین جنوبی عبور می‌کنند، بازداشت کند؛ اقدامی که از سوی همسایگان و گروه ۷ به‌منزله ارعاب و تهدید از سوی پکن توصیف شده است.

به گزارش ایسنا، پکن روی بیشتر مناطق دریای چین جنوبی ادعا دارد و فیلیپین و سایر کشورهای منطقه هم مدعی مالکیت بر بخش‌هایی از این آبراه مورد مناقشه جهانی هستند.

چین گارد ساحلی خود را به همراه دیگر قایق‌ها برای گشت‌زنی در آب‌های این دریا مستقر کرده و چند صخره را در منطقه به جزایر مصنوعی نظامی شده تبدیل کرده است. هر از گاهی کشتی‌های فیلیپینی و چینی یکسری تقابل‌هایی را در این آبراه بین‌المللی و مورد مناقشه داشته‌اند.

از امروز هم گارد ساحلی چین می‌تواند بر اساس قوانین جدید خارجی‌هایی را که مظنون به نقض مدیریت ورود و خروج مرزی هستند، بازداشت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این قوانین، در صورت پرونده‌های پیچیده بازداشت‌ها تا ۶۰ روز هم طول می‌کشند. همچنین کشتی‌های خارجی که به صورت غیرقانونی وارد حریم آبی چین می‌شوند، توقیف خواهند شد.

در این میان، فیپلپین گارد ساحلی چین را به رفتاری «غیرانسانی و وحشیانه» علیه کشتی‌های فیلیپینی متهم کرده و فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین ماه گذشته میلادی گفته بود که این قوانین جدید باعث تشدید تنش در منطقه می‌شود.

کشتی‌های گارد ساحلی چین همچنین چندین بار از آب پرفشار علیه قایق‌های فیلیپینی در آب‌های مورد مناقشه استفاده کرده‌اند. رئیس ارتش فیلیپین هم روز جمعه به خبرنگاران گفت، مقام‌های مانیل درباره یکسری اقداماتی برای حفاظت از جان و مال ماهیگیران کشورش در حال بحث و گفت‌وگو هستند.

در این میان، کشورهای عضو گروه هفت (جی۷) نیز آنچه را که «اقدامات خطرناک» از سوی چین در این آبراه توصیف کردند، مورد انتقاد قرار داده و در بیانیه‌ای گفتند: «ما با اقدامات نظامی‌گری چین و فعالیت‌های تهدیدآمیز و قهری چین در دریای چین جنوبی مخالفیم.»


نظر شما :