جدال بین تل‌آویو و گالانت بعد از اظهاراتش علیه طرح فرانسه

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۰۲۶۶۲۷ سرخط اخبار

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جمعه ابتکار پاریس برای کاهش تنش در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی را رد و فرانسه را به خصومت و دشمنی با تل‌آویو متهم کرد.

به گزارش ایسنا، یوآو گالانت، وزیر جنگ اشغالگران در اظهار نظر درباره ابتکار فرانسه، به شدت به پاریس حمله کرد و گفت: «اگر فرانسه بخشی از آن باشد، اسرائیل عضو کمیته‌ای برای حل و فصل وضعیت امنیتی در مرز شمالی نخواهد بود.»

وزیر جنگ اشغالگران در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: «درحالی‌که ما در جنگی عادلانه برای دفاع از مردم خود هستیم، فرانسه سیاست خصومت و دشمنی با اسرائیل را در پیش گرفته است. فرانسه با این کار اقدامات حماس را نادیده می‌گیرد.»

به نقل از آناتولی، گالانت افزود: «اسرائیل بخشی از چارچوب سه‌جانبه پیشنهادی فرانسه نخواهد بود.»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده بود پاریس، واشنگتن و تل‌آویو به شکل «سه‌جانبه» روی نقشه راه فرانسه برای کاهش تنش در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی کار خواهند کرد.

پس از اظهارات یوآو گالانت درباره فرانسه، جنجال رسمی در اراضی اشغالی برپا شده زیرا وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات وی گفت که این اظهارات نابجا هستند که باعث واکنش دفتر گالانت شد.

منابع عبری به نقل از بیانیه وزارت خارجه اشغالگران گزارش دادند این وزارتخانه با حمله گالانت به فرانسه در زمینه ابتکار عملش برای دستیابی به یک حل و فصل امنیتی در شمال مخالف است.

این منابع گفتند که صرف نظر از اختلافات موجود بین پاریس و تل‌آویو، اظهارات علیه فرانسه نامناسب و نادرست است.

این منابع افزودند: «پاریس حدود ۲ ماه پیش در دفع حمله ایران با موشک و پهپاد به اسرائیل مشارکت موثری داشت و همچنین در خط مقدم کشورهایی بود که حمله حماس را محکوم و آن را تحریم کردند.»

منابع وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بر سیاست موثر پاریس در مقابله با یهودستیزی و دفاع از جوامع یهودی در فرانسه نیز تاکید کردند.

ابتکار فرانسه و آمریکا برای تشکیل یک مکانیسم سه جانبه با اشغالگران برای کاهش تنش در شمال مورد توجه این رژیم قرار گرفت.

یک منبع صهیونیست با بیان اینکه تل‌آویو در حال مذاکره با ۲ طرف درباره این سازوکار است، خاطرنشان کرد که رویدادهای اخیر منجر به تسریع در روند این امر شده است. طرف اسرائیلی با حضور تزاخی هانگبی، رئیس شورای امنیت داخلی و ران درمر وزیر، در این گفت‌وگوها حضور خواهد داشت.

پس از بیانیه وزارت خارجه اشغالگران، دفتر گالانت در پاسخ به این بیانیه گفت: «مقامات ارشد باید از جانب خود صحبت کنند و خود را پنهان نکنند. اسرائیل در صحبت درباره مورد نیازهای امنیتی خود در لبنان به فرانسه موضعی نمی‌دهد. این موضع بین آمریکا و اسرائیل تقسیم می‌شود.»

در این زمینه، رسانه‌های غربی روز جمعه به نقل از یک مقام ارشد فرانسوی نوشتند که از پیام‌های ضد و نقیض مقامات اسرائیلی درباره تلاش فرانسه برای میانجیگری در شمال فلسطین اشغالی شگفت زده شده است.

وی گفت: «ما از خواندن پیام‌های متناقض مقامات اسرائیل در مورد تلاش‌های فرانسه برای مهار تشدید تنش در شمال شگفت زده شدیم. علیرغم این سیگنال‌های متناقض، فرانسه همچنان متعهد به همکاری با همه طرف‌های ذینفع از جمله اسرائیل و ایالات متحده برای رسیدن به هدف توقف تشدید تنش است.»

این در حالی است که رژیم اشغالگر از هفتم اکتبر جنگی خونین و ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخت و بیشتر ساختمان‌ها و مراکز غزه را منهدم و ده‌ها هزار نفر را شهید و مجروح کرد. این جنگ فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرد که باعث شد تعدادی از مردم غزه به‌ویژه کودکان در نتیجه سوءتغذیه جان خود را از دست بدهند.


( ۳ )

نظر شما :