انتخابات پارلمان اروپا، آینده سیاسی ماکرون را بر لبه پرتگاه برد

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۸ کد : ۲۰۲۶۵۵۱ سرخط اخبار

شکست سنگین حزب رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا در برابر راست‌گرایان، امانوئل ماکرون را وادار به انحلال پارلمان کرد؛ تصمیمی که به اعتقاد بسیاری ممکن است قدرت را از دست ماکرون بیرون آورد.
گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «تصمیم گرفتم تعیین آینده پارلمان را به رأی شما بازگردانم. بنابراین امشب، مجمع ملی را منحل می‌کنم. تصمیم جدی و سنگینی است اما مهم‌تر از همه، مسئله اعتماد به شما است» این‌ها بخشی از سخنان امانوئل ماکرون است که پس از شکست حزب «رنسانس» در برابر حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمان اروپا مطرح کرد.
نتایج انتخابات اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی» (RN) موفق به کسب 31.5 درصد از آراء شد که تقریباً دو برابر حزب «رنسانس» امانوئل ماکرون است که با 15.2 درصد در جایگاه دوم انتخابات پارلمان اروپا قرار گرفت و حزب سوسیال‌ها با 14.3 درصد در جایگاه سوم قرار گرفتند.
طبق گفته ماکرون دور اول انتخابات پارلمانی، 30 ژوئن (10 تیر) و دور دوم، هفتم ژوئیه (17 تیرماه) برگزار خواهد شد.
بسیاری از تحلیگران، تصمیم ماکرون برای انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام را «قمار بر سر آینده سیاسی» رئیس‌جمهور جوان فرانسه توصیف کرده‌اند.
نتایج جدید پارلمان اروپا به اعتقاد بسیاری، یک زلزله سیاسی در فرانسه به راه انداخته است زیرا هم‌اکنون پس از سالها حاشیه‌نشینی راست‌افراطی‌ها، قدرت به آن‌ها بازگشته است و ریاست‌جمهوری ماکرون درست سه سال قبل از آن‌که به پایان برسد، در معرض تهدید قرار گرفته است.
آخرین باری که یک رئیس‌جمهور فرانسوی، پارلمان را منحل کرد، مربوط به سال 1997 است که منجر شد که ژاک شیراک رئیس‌جمهور وقت فرانسه اکثریت پارلمانی را از دست بدهد و سوسیال‌ها به رهبری لیونل ژوسپین به قدرت برسند.
ژردن باردلا رهبر حزب اجتماع ملی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا از ماکرون خواسته بود که پارلمان فرانسه را منحل کند و تأکید کرده بود «این شکست دولت فعلی نمایانگر پایان چرخه و روز اول دوران پساماکرون است».
در صورتیکه حزب اجتماع ملی در انتخابات زودهنگام پارلمان فرانسه اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد، ماکرون قدرت خود را به طور چشمگیری از دست خواهد داد و دیگر نمی‌تواند تأثیر چندانی بر امور کشور فرانسه بگذارد.
شکست حزب ماکرون در انتخابات پارلمان اروپا در برابر راست‌افراطی‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا نوشت که رأی‌دهندگان از راست‌گرایان حمایت بی‌سابقه‌ای کردند و روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد که این انتخابات، شکاف واقعی در عملکرد دولت‌های فرانسه و آلمان را نشان داد.
روزنامه انگلیسی گاردین نیز نوشته که در صورت پیروزی راست‌افراطی‌ها در پارلمان فرانسه، سیاست داخلی فرانسه کاملاً ازکنترل ماکرون خارج می‌شود.
رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز تأکید کرد که شکست کوبنده ماکرون و حزبش در انتخابات پارلمانی اروپا، تأییدی بر شکست وی بعنوان سیاستمدار اروپایی بود و این امر «نتیجه چندین سال بی‌توجهی به نیازهای واقعی مردم و جامعه بوده است».
علیرغم آن‌که بسیاری از در معرض خطر قرار گرفتن آینده سیاسی ماکرون در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اروپا خبر داده‌اند اما یک منبع نزدیک به کاخ الیزه که خواسته نامش فاش نشود به سی ان ان اعلام کرده که «اکثریت جمهوری‌خواه» در فرانسه «با ایده‌های راست‌افراط‌گرایان موافق نیستند».


( ۲ )

نظر شما :