دیدار شی جین پینگ با رئیس امارات متحده عربی

۱۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۶ کد : ۲۰۲۶۳۸۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG 

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پکن با محمد بن راشد، رئیس امارات متحده عربی که برای انجام دیدار رسمی از چین و حضور در دهمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در چین به سر می برد، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

شی جین پینگ در این دیدار با اشاره به توسعه مطلوب روابط چین و امارات و چهلمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور در سال جاری گفت: چین مایل است به اتفاق امارات، از منظر راهبردی و درازمدت و با در نظر گرفتن جهت کلی روابط دو کشور، توسعه سریع مشارکت جامع راهبردی چین و امارات را تضمین کند.

رئیس جمهور چین با تاکید بر پشتیبانی چین از امارات در انتخاب یک مسیر توسعه مستقل و اقدامات امارات در حفظ حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود گفت: چین مایل است با تحکیم اعتماد متقابل سیاسی و همکاری دوجانبه، به ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک با امارات بپردازد و با تداوم پیوند‌های دوکشور در جهت سازندگی مشترک و با کیفیت کمربند و جاده، به حصول دستآوردهای بیشتر همکاری‌های دوجانبه یاری کند.

رئیس جمهور چین همچنین با ابراز امیدواری درباره تحکیم همکاری در زمینه‌های تجارت، انرژی و زیرساختها و همچنین تقویت همکاری دو کشور در زمینه های علوم و فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و انرژی‌های جدید گفت: چین مایل است با تداوم پشتیبانی از پروژه «تدریس زبان چینی در صد مدرسه» و پیشبرد ایجاد مرکز فرهنگی چین در امارات به تبادلات انسانی و فرهنگی و افزایش آشنایی و دوستی بین دو کشور کمک کند.

شی جین پینگ در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای منطقه خاورمیانه را نیرویی مهم برای توسعه چندجانبه گرایی در جهان خواند و گفت: چین از انتخاب کشورهای منطقه برای مسیر توسعه مطابق با وضعیت خود ، همبستگی و اقتدار، برقراری آشتی و حل اختلافات از طریق رایزنی و تعیین سرنوشت این کشورها توسط خودشان حمایت می کند و مایل است با تقویت و گسترش همکاری‌های چند جانبه از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان حفاظت کند.

 محمد بن راشد، رئیس امارات متحده عربی نیز در این دیدار با اشاره به سطح عالی همکاری چین و امارات متحده عربی گفت: امارات به توسعه روابط خود با چین اهمیت بسیار می‌دهد و با اولویت دادن به این روابط در سیاست خارجی خود، چین را یک شریک همکاری راهبردی درازمدت و قابل اعتماد برای خود می داند. امارات مایل است با استفاده از فرصت چهلمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو طرف، به گسترش همکاری با چین در ابعاد مختلف بپردازد. امارات ضمن پایبندی قاطعانه بر سیاست چین واحد، با هر گونه اقدام جدایی طلبانه در تایوان مخالف است. امارات ابتکارات توسعه، امنیت و تمدن جهانی که از سوی رئیس جمهور شی جین پینگ مطرح شده را عالی ارزیابی می‌کند و فعالانه از آن حمایت میکند. امارات به ادامه سازندگی مشترک ابتکار کمربند و جاده ادامه می‌دهد و مایل است با تقویت رایزنی و همآهنگی با چین به صلح، توسعه و شکوفایی جهان یاری کند.

دو طرف همچنین درباره جنگ در غزه نیز تبادل نظر کردند. شی جین پینگ با تأکید بر لزوم توقف فوری درگیری و برقراری آتش بس در جلوگیری از وخیم‌تر شدن بحران انسانی در غزه گفت: چین و امارات در این مساله موضع یکسان دارند و باید با تلاش مشترک به حل همه جانبه، عادلانه و پایدار آن یاری کنند.

رهبران دو کشور پس از این دیدار در مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سازندگی مشترک کمربند و جاده، علم و فناوری، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، آموزش زبان چینی و فرهنگ و گردشگری حضور یافتند.  

 


( ۱ )

نظر شما :