دیدار وزیر خارجه چین با همتای یمنی/ چین قاطعانه از تمامیت ارضی یمن حمایت می کند

۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۶ کد : ۲۰۲۶۳۶۶ سرخط اخبار

 

دیپلماسی ایرانی: به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چینCMG، وانگ یی وزیر امور خارجه چین سه‌شنبه(هشتم خرداد) با شایا محسن زیندانیهمتای یمنی خود که برای شرکت در دهمین نشست وزرای مجمعهمکاری چین و کشورهای عربی در پکن به سر می برد، دیدار و گفت‌و گو کرد.

وانگ با بیان اینکه یمن از اولین کشورهای عربی است که با جمهوری خلق چین روابط سیاسی برقرار کرده است عنوان کرد: دوستی دو کشور با گذشت زمان تحکیم می شود. چین قاطعانه از یمن برای دفاع از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی حمایت می کند و اجرای ماموریت کمیسیون ریاست جمهوری یمن به رهبری رشاد محمد علیمی حمایت می کند.

وانگ یی با اشاره به اینکه وضعیت متشنج در دریای سرخ، اهمیت مساله غزه را برجسته می‌کند، تصریح کرد: اولویت اصلی در حال حاضر، برقراری آتش‌بس فوری برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی بزرگتر و گسترده و کاهش آسیب درگیری‌ها به مناطق دیگر است. پکن از جامعه جهانی می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای اجرای طرح مرسوم به «طرح دو کشور» افزایش دهند.چین خواستار پایان دادن به حمله و مانع تراشی علیه کشتی های غیرنظامی و حفظ ایمنی خطوط کشتیرانی در دریای سرخ است و مایل است به ایفای نقش سازنده خود در این زمینه ادامه دهد.

همچنین در این دیدار وزیر خارجه یمن عنوان کرد : یمن برای روابط با چین اهمیت زیادی قائل است، به اصل چین واحد پایبند بوده و از حمایت چین از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی یمن بسیار قدردانی می کند و از کمک های بی قید شرط سیاسی چین به توسعه اقتصادی و اجتماعی یمن در مدت های طولانی تشکر می کند.  انتظار دارد که چین همچنان نقش بیشتری در کاهش تنش ها در دریای سرخ و آشتی و بازسازی یمن ایفا کند.

 


نظر شما :