السودانی: سوزاندن گاز مشعل در عراق طی ۳ تا ۵ سال آینده متوقف می‌شود

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۵ کد : ۲۰۲۶۰۴۷ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که امروز تلاش‌های گسترده وزارت نفت به مرحله نهایی رسیده و آغاز تلاشی بزرگ‌تر و فرصت‌های بیشتر که بر همه بخش‌های اقتصاد ملی تاثیر می‌گذارد آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، السودانی در مراسم اعلام مجوز بهره‌برداری از 29 طرح نفتی و گازی، با اشاره به اینکه برنامه دولت شامل سیاست جدیدی می‌شود که انقلابی در حوزه نفتی ایجاد خواهد کرد، گفت که برنامه دولت، باب گسترده‌ای برای رویکرد دولت در زمینه بهره‌برداری از نفت و گاز گشوده است.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه سوزاندن گاز طی ۳ الی ۵ سال آینده متوقف می‌شود، گفت که به سمت بهره برداری از تولید گاز در حرکت هستیم.

وی گفت که عراق هدفی را برای تبدیل ۴۰ درصد از تولید نفت به صنایع تبدیلی طی ۱۰ سال آینده وضع کرده است.

السودانی بیان کرد که در سطح انرژی در عراق، وضعیت جدیدی را ایجاد می‌کنیم و اصلاحات حقیقی در حوزه مالیات و گمرک را نیز آغاز کرده‌ایم، ضمن اینکه پروژه جاده توسعه یک کلان‌پروژه در سطح منطقه است.

وی با بیان اینکه محیط برای فعالیت شرکت‌های نفتی جهانی در عراق امن و با ثبات فراهم است، گفت که عدم استفاده از منابع نفتی کافی است و از بهره برداری از منابع نفتی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق نیز در این مراسم تصریح کرد وزارتخانه متبوعش امروز ۲۹ پروژه از پروژه‌های وعده داده شده در چارچوب صدور مرحله ششم مجوزهای بهره‌برداری از نفت و گاز را به منظور شکوفایی و پیشبرد صنعت و منابع گاز عرضه خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد صدور این مجوزها باعث اضافه شدن دو میلیون بشکه نفت به تولید ملی  عراق خواهد شد و اجرای این پروژه‌ها می‌توانند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی و فعال شدن چرخ اقتصاد در مناطق مورد نظر و پاسخگویی به نیازهای روزافزون گاز شود.

همزمان وزیر نفت عراق از افزایش ذخایر نفت این کشور به میزان 160 میلیارد بشکه خبر داد.

20 شرکت امکان مشارکت در این مناقصه را پیدا کرده‌اند که شامل شرکت‌های اروپایی، چینی، عراقی و شرکت‌هایی از کشورهای عربی می‌شود. شرکت‌های بزرگ امریکایی در این مناقصه حضور نداشته‌اند.

عراق امیدوار است که با این مناقصه‌ها 3.4 میلیون فوت مکعب بر تولید گاز و یک میلیون بشکه بر تولید نفتش افزوده شود.

صادرات نفت عراق در سال 2023 با افزایش 5 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 3.4 میلیون بشکه در روز رسید که مجموعا 87.6 میلیارد دلار درآمد برای عراق ایجاد کرد.


نظر شما :