توضیحات سخنگوی دولت عراق درباره درخواست پایان مأموریت دفتر سازمان ملل

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۴ کد : ۲۰۲۶۰۴۵ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق روز دوشنبه اعلام کرد پایان کار ماموریت دفتر کمک‌رسانی سازمان ملل در عراق (یونامی) بنا به درخواست دولت عراق و توصیه سازمان ملل صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، العوادی تصریح کرد که عراق کشوری مستقل است و از بحران‌ها و فروپاشی‌هایی که در نتیجه جنگ‌های متعدد برایش رخ داده است، رهایی یافته و اکنون نقشی محوری در منطقه ایفا می کند.

وی افزود: دولت عراق در ماره مارس سال گذشته با توجه به ثبات حاکمیت و نظام دموکراتیک خواستار کاهش ماموریت نیروهای یونامی شد و شورای امنیت نیز تصمیم به تشکیل کمیته بازنگری استراتژیک گرفت که باید ارزیابی‌های خود از ماموریت یونامی را در پایان ماه فوریه به دبیر کل سازمان ملل ارائه کند و متعاقب آن شورای امنیت در ماه مه امسال بر اساس ارزیابی‌ها و مطالبات دولت عراق تصمیم بگیرد.

العوادی با اشاره به همکاری عراق با کمیته بازنگری و برگزاری بیش از 250 جلسه اعضای این کمیته با دولت‌ها و شخصیت‌ها و نهادهای مختلف در سراسر عراق، تاکید کرد  این کمیته گزارش خود را به شورای امنیت ارائه و در آن تصریح کرده است که پیشرفت قابل توجهی در همه سطوح وجود دارد و پیش‌بینی‌اش حکایت از آن دارد که کار یونامی در چند مرحله تا اواسط سال 2026 به طور کامل پایان یابد.

العوادی افزود: تیم مستقل سازمان ملل متحد که از سوی شورای امنیت به ریاست ولکر آلمانی برای بررسی واقعیت فعالیت‌های یونامی به عراق اعزام شد هم به این نتیجه رسید که ماموریت این هیات پایان یابد که این دیدگاه جدای از زمان پایان ماموریت با دیدگاه دولت عراق در این پرونده کاملا تطابق دارد چرا که عراق خواستار پایان ماموریت یونامی تا پایان سال 2025 است.

سخنگوی دولت عراق در ادامه تاکید کرد دولت این کشور برای حل مشکلات سیاسی که بخشی از مأموریت‌های این هیات سیاسی بود، نظیر مشکلات مرزی با و ترکیه و سایر کشورهای همسایه اقدامات را آغاز و توافقنامه‌های مهمی را با آنان منعقد کرد و موفق شد مدیریت پرونده‌های داخلی حساس مانند پرونده کرکوک و روابط با اقلیم کردستان و دیگر پرونده‌های سیاسی را مدیریت کند.

این در حالی بود که در برخی از پرونده‌ها عراق از سازمان ملل درخواست پشتیبانی فنی می‌کرده است مانند پرونده انتخابات در حالی که نیازی به گنجاندن این وظیفه در مأموریت‌های یونامی نیست زیرا این، یک مأموریت ویژه و تخصصی مرتبط با انتخابات است که دیگر آژانس‌های تخصصی سازمان ملل از جمله سازمان حقوق بشر، UNDP و سایرین به کار خود ادامه خواهند داد و تصمیم عراق با ادامه کار این سازمان‌ها در تضاد نیست ضمن آنکه عراق قدر وظایف و ایفای نقش یونامی در دو دهه گذشته و تلاش‌ها و فداکاری‌های آن را می‌داند و آن‌ها را فراموش نخواهد کرد و این کارها در ضمیر و وجدان عراقی‌ها باقی خواهد ماند.


نظر شما :