بازتاب روحیه مردم

همه آنچه باید درباره انتخابات شهرداری های ترکیه دانست

۰۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۱۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
انتخابات شهرداری‌ها از این جهت مهم است که منعکس کننده روحیه عمومی مردم نسبت به احزاب سیاسی است که سعی در بهره‌برداری از نتایج آنها دارند. به عنوان مثال، پیشرفت مخالفان دولت را به سمت انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمان سوق می‌دهد.
همه آنچه باید درباره انتخابات شهرداری های ترکیه دانست

دیپلماسی ایرانی: ترکیه در حال ورود به مرحله اجرای انتخابات شهرداری‌هاست که در 31 مارس برگزار می‌شود و مرحله طولانی از کارزار انتخاباتی را که این کشور از سال گذشته شاهد بوده است، تکمیل می‌کند. در این انتخابات احزاب سیاسی برای تعیین آینده کشور و در عین حال آینده سیاسی خود رقابت می‌کنند.

حدود یک سال پیش، ترکیه شاهد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود که بیش از یک سال کشور برای آن در حالت آماده باش بود. به محض پایان یافتن آن انتخابات، تدارکات برای انتخابات شهرداری‌ها شتاب گرفت. این در حالی است که دولت به دنبال تکمیل پیروزی خود است و مخالفان تلاش می‌کنند خسارت خود در آن انتخابات را جبران کنند.

بیش از 61 میلیون شهروند ترکیه در انتخابات شهرداری‌ها که در یک روز از صبح تا بعد از ظهر برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و نتایج اولیه در همان روز اعلام و پس از پایان مراحل اعتراض نتایج نهایی اعلام می‌شود.

انتخابات شهرداری‌ها ترکیه هر پنج سال یک بار برگزار و شامل انتخاب شهردار و اعضای شورای شهر در شهرهای بزرگ و کوچک ترکیه می‌شود.

انتخابات شهرداری‌ها از این جهت مهم است که منعکس کننده روحیه عمومی مردم نسبت به احزاب سیاسی است که سعی در بهره‌برداری از نتایج آنها دارند. به عنوان مثال، پیشرفت مخالفان دولت را به سمت انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمان سوق می‌دهد.

اپوزیسیون ترکیه از طریق انتخابات شهرداری‌ها به دنبال جبران خسارتی است که در نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تجربه کرده است.

انتخابات شهرداری‌های ترکیه که در سال 2019 برگزار شد، منجر به پیروزی اپوزیسیون شد که در بزرگترین شهرها و از همه مهم‌تر استانبول و پایتخت آنکارا پیروز شدند. این نتایج پس از قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه در کشور از سال 2002 بی سابقه بود.

این نتیجه احزاب مخالف را بر آن داشت تا فشارهای مستمری را برای برگزاری انتخابات زودهنگام اعمال کنند، به ویژه با توجه به وقوع متغیرهای داخلی و بین المللی از جمله همه گیری کرونا، بحران تورم و افزایش قیمت‌ها و فاجعه زلزله در سال 2023. اما اپوزیسیون نتوانست به اکثریت پارلمانی کافی برای آن دست یابد.

اپوزیسیون ترکیه امیدوار است که دستاوردهای خود را در شهرهای بزرگ حفظ کند و بر رجب طیب اردوغان فشار بیاورد و نشان دهد که محبوبیت او در خطر است و لازم است که انتخابات زودهنگام برگزار شود.

برنده شدن در استانبول و شهرهای بزرگ درآمد مالی قابل توجهی را برای طرفین فراهم می‌کند . شهری مانند استانبول دارای منابع مالی بسیار زیادی است که به تامین مالی پروژه ها و ارائه خدمات به مخالفان کمک می‌کند، در حالی که ائتلاف جمهوری‌خواهان امیدوار است دوباره کنترل بزرگ‌ترین شهرها را به دست آورد.

احزاب و افراد مستقل با توجه به شرایط لازم می‌توانند با نامزدی در انتخابات شهرداری‌های ترکیه شرکت کنند. انتخابات در یک مرحله انجام می‌شود و کسی که بالاترین درصد رای را کسب کند برنده می‌شود بدون اینکه شرط خاصی برای رسیدن به درصد مشخصی وجود داشته باشد.

این انتخابات در دو مرحله در یک روز آغاز می‌شود و برخلاف انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تنها در داخل ترکیه برگزار می‌شود، زیرا این انتخابات مدیریت محلی است که شامل ساکنان داخل ترکیه می‌شود که آدرس‌های آنها در داخل کشور ثبت شده است.

انتخابات در 32 استان واقع در شرق (از مجموع 81 استان) به دلیل در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و بهره مندی از نور روز از ساعت 7 به وقت محلی آغاز می‌شود و در ساعت 16 به پایان می‌رسد. در بقیه مناطق غرب انتخابات از ساعت هشت صبح آغاز و ساعت 17 به پایان می‌رسد.

انتخابات شهرداری ترکیه در تمامی 81 استان این کشور برگزار می‌شود. انتخابات در 30 کلان‌شهر، از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، آدانا، قونیه، آنتالیا، هاتای، غازی‌انتپ و شهرهای شمال دریای سیاه و غیره و همچنین در 51 شهر و 922 منطقه، علاوه بر 390 شهر برگزار می‌شود، تعداد کل شهرداران منتخب به 1393 نفر و بیش از 32 هزار کدخدا در شهرها و روستاها می‌رسد.

در انتخابات سال 2019، حزب عدالت و توسعه در 15 کلان‌شهر، 24 استان، 535 منطقه و 202 شهر به پیروزی رسید و با مجموع 776 شهرداری در رتبه اول قرار گرفت، در حالی که حزب جمهوری‌خواه خلق در 11 کلان‌شهر، 10 استان، و 195 شهرداری پیروز شد. حزب جنبش ملی در مجموع 232 شهر، حزب خوب در 25 شهر، حزب سعادت در 21 شهر و حزب دموکراتیک خلق‌ها در 5 شهر برنده شدند. اما دولت بعداً قیمومیت خود را بر استان هایی با اکثریت کُرد اعلام کرد و شهرداران را به ادعای ارتباط با با حزب ممنوعه کارگران کردستان دستگیر کرد.

روند رای گیری در انتخابات شهرداری‌ها ترکیه با مهر زدن برگه های رای در صندوق های مشخص انجام می‌شود. کمیساریای عالی انتخابات هنوز تعداد صندوق ها را اعلام نکرده است، اما تقریباً 180 هزار صندوق خواهد بود که هر صندوق برای 350 رای دهنده است.

روند شمارش آرا بلافاصله پس از پایان فرآیند رای گیری از طریق کمیته صندوق که شامل نمایندگان احزاب است با حضور ناظران آغاز می‌شود. مردم همچنین می‌توانند روند شمارش آرا را قبل از نصب سوابق انتخاباتی امضا شده بر درب سالن انتخابات مشاهده کنند.

انتخابات سراسری در مدارس مناطق مختلف ترکیه برگزار می‌شود.

کمیساریای عالی انتخابات ترکیه پیشتر اعلام کرد که 36 حزب ترکیه حق شرکت در انتخابات شهرداری‌ها را دارند.

علاوه بر احزاب، مستقلین نیز در انتخابات حضور دارند. تنها در استانبول 27 نامزد مستقل به اضافه 22 حزب شرکت می‌کنند. در آنکارا نیز نامزد 5 مستقل و در دیگر استان ها نیز شماری نامزدهای مستقل حضور دارند.

انتخابات شهرداری‌ها به طور رسمی شاهد ائتلاف بین احزاب سیاسی نیست، همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اتفاق افتاد. ائتلاف فرآیند همکاری مشترک با حمایت از نامزد حزب در صورت توافق احزاب است.

در این انتخابات تقریباً همه احزاب به صورت جداگانه شرکت می‌کنند و همکاری محدودی بین تعداد معینی از احزاب وجود دارد، برخلاف انتخابات شهرداری‌های قبلی یا انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری.

با این حال، «ائتلاف جمهوری‌خواهان» دو حزب مهم خود یعنی حزب «عدالت و توسعه» و «جنبش ملی» را حفظ کرده است.

در اپوزیسیون «ائتلاف خلق»، تا حد زیادی از هم پاشیده و احزاب آن تقریباً به تنهایی در انتخابات شرکت می‌کنند. حزب «خوب» هم از همکاری با حزب “خلق جمهوری خواه” خودداری کرد.

کمیساریای عالی انتخابات روز شنبه گذشته اعلام کرد که تعداد واجدان شرایط رای دادن در انتخابات شهرداری‌ها به 61 میلیون و 441 هزار و 882 نفر رسیده که نسبت به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی قبلی یک میلیون و 32 هزار و 610 نفر افزایش یافته است.

انتظار می‌رود نزدیک به یک میلیون رای دهنده جدید که به 18 سالگی رسیده اند یا به تازگی تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند، در این انتخابات که کمتر از یک سال پس از انتخابات قبلی برگزار می‌شود، شرکت کنند. رای دهندگان فقط می‌توانند در صندوقی که کمیسیون عالی انتخابات برای آنها در نظر گرفته است رای دهند.

نشانی های ثبت شده در ثبت احوال برای تعیین تعداد رای دهندگان و محل برگزاری انتخابات استفاده می‌شود. برگه ای برای رای دهنده ارسال می‌شود که نشانی محل رای گیری را نشان می‌دهد، علاوه بر این امکان اطلاع از این موضوع از طریق سیستم الکترونیکی استان وجود دارد. شناسنامه و کارت های خاص مانند گذرنامه و گواهینامه رانندگی به عنوان مدارک شناسایی تایید شده ارائه می‌شود که باید قبل از برگزاری انتخابات ارائه شود.

نتایج اولیه انتخابات شهرداری‌های ترکیه اواخر روز رأی گیری یا در اولین ساعات روز بعد اعلام می‌شود. بر اساس ارزیابی مرجع عالی انتخابات، مرحله اعتراض وجود دارد و پس از تکمیل آن، نتایج نهایی اعلام می‌شود. به دنبال آن برندگان گواهی پیروزی خود را دریافت می‌کنند که به آنها این حق را می‌دهد که نمونه کار شهرداری را در محلی که برنده شده اند دریافت کنند، مگر اینکه تصمیم به تکرار انتخابات گرفته شود، همانطور که در انتخابات شهرداری استانبول در سال 2019 اتفاق افتاد.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ترکیه انتخابات ترکیه انتخابات شهرداری های ترکیه رجب طیب اردوغان حزب عدالت و توسعه اپوزسیون ترکیه احزاب ترکیه


( ۲۱ )

نظر شما :

ناشناس ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۷
۸۱ استان ؟! اصلا از تجزیه طلبی نمی ترسند !
سیدمهدی ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۶
جناب ناشناس هزینه گزافی دارد آنهم در این بی پولی وگرنه بنده بررسی کردم اگر پولش باشد که متاسفانه نیست می‌تواند بجای ۳۱ استان ۵۲ استان داشته باشیم. البته دقت کنید خیلی از این ۸۱ استان هم توسعه یافته نیستند
حامد ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۲
چیزی به اسم انتخابات در ترکیه معنی ندارد وقتی این کشور نسبت به جمعیت ش بزرگترین زندان روزنامه نگاران و سیاستمداران دنیاست. انتخابات در ترکیه تبدیل به سیرک مشترک پانترکهای دولت باغچه لی و داعشیهای اردوغان شده است.