اختلاف اهل تسنن ادامه دارد

بحران انتخاب رئیس مجلس عراق

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
پارلمان عراق در ۴ جلسه نتوانست رئیس جدیدی برای خود از میان شعلان الکریم، سالم العیساوی و محمود المشهدانی انتخاب کند.
بحران انتخاب رئیس مجلس عراق

دیپلماسی ایرانی: بحران انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق پس از محمد الحلبوسی، رئیس پیشین که در ماه نوامبر در پی حکم دادگاه عالی فدرال برکنار شد، وارد سومین ماه خود شده است.

این در حالی است که فراکسیون های پارلمانی و احزاب سیاسی به دلیل تداوم اختلافات میان نیروهای سیاسی اهل سنت تاکنون نتوانستند به هیچ گونه تفاهمی درخصوص انتخاب نامزد توافقی برای این منصب دست یابند.

ادامه شکست در انتخاب رئیس پارلمان عراق

پارلمان عراق در 4 جلسه نتوانست رئیس جدیدی برای خود از میان شعلان الکریم، سالم العیساوی و محمود المشهدانی انتخاب کند.

محمد العلوی، عضو برجسته حزب تقدم گفت که تاکنون، تفاهمی بر سر منصب ریاست پارلمان وجود ندارد و طی روزهای گذشته هیچ گونه گفت وگویی به دلیل مشغول بودن گروه های سیاسی به پرونده دولت های محلی انجام نشده است.

العلوی تاکید کرد که حزب تقدم همچنان بر سر نامزد خود شعلان الکریم اصرار دارد و معتقد است که این منصب حق این حزب است و همه باید به آن احترام بگذارند.

وی هشدار داد که سلب این حق از حزب تقدم ممکن است پیامدهایی را برای آینده حق و حقوق همه فراکسیون ها و احزاب در انتخابات آینده داشته باشد.

این عضو حزب تقدم افزود که نیروهای سیاسی هنوز منتظر حکم دادگاه عالی فدرال درخصوص آخرین جلسه برای انتخاب رئیس پارلمان و شکایت از ریاست پارلمان هستند چه بسا حکم دادگاه کمکی به حل این بحران و خروج از بن بست طرف های سیاسی باشد.

دادگاه فدرال عراق ماه گذشته دادخواستی درخصوص لغو نامزدی شعلان الکریم برای منصب رئیس پارلمان عراق در پی انتشار ویدئویی از او که در حال تمجید صدام است، دریافت کرد.

این اتهام در صورتی که ثابت شود می تواند مصونیت را از الکریم بردارد و او را براساس قانون به دادگاه بکشاند.

یوسف الکلابی و فالح الخزعلی، دو نماینده پارلمان عراق طی شکایتی خواستار توقف جلسه انتخاب رئیس پارلمان تا تعیین تکلیف این دادخواست شدند.

هیبت الحلبوسی، نماینده حزب تقدم نیز بابت تخلفات در جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جدید شکایت کرد و قرار است دادگاه طی روزهای آتی حکم صادر کند.

احتمال طولانی شدن بحران رئیس پارلمان عراق

از طرفی دیگر عارف الحمامی، نماینده ائتلاف چارچوب هماهنگی در گفت وگو با العربی الجدید گفت که اختلافات درخصوص انتخاب رئیس جدید پارلمان، ارتباطی با پرونده تشکیل دولت های محلی ندارد اما آنچه در این مسیر سنگ اندازی می کند، عدم تفاهم نیروهای سیاسی بر سر نامزد این منصب است.

الحمامی بیان کرد که مذاکرات به دلیل اختلافات متوقف شده و هر طرف بر موضع خود پافشاری می کند و با وجود شکایت از برجسته ترین نامزد ریاست یعنی شعلان الکریم، نمی توان تصمیمی سیاسی اتخاذ کرد.

این نماینده پارلمان عراق گفت که این بحران با تداوم تاخیر در تعیین تکلیف آن، تشدید می شود چرا که درگیری میان نیروهای سیاسی سنی بر سر یک نامزد یا نامزدی برای حل و فصل این بحران، ادامه دارد و این امر منجر به بن بست و توقف همه گفت وگوها شده است و انتظار می رود این بحران بیشتر به طول بینجامد و به زودی راه حلی برای آن یافت نشود.

ماهر جوده، تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است که تعمدی سیاسی در به تعویق انداختن انتخاب رئیس جدید پارلمان وجود دارد و این امر از سوی طرف های سیاسی سنی و شیعی اتخاذ شده از این رو این بحران به طول می انجامد و وارد بن‌بست می شود همانطور که پیشتر در پرونده تشکیل دولت رخ داد.

جوده بیان کرد که شیعیان می خواهند منصب ریاست پارلمان، مدت بیشتری در دست آنها باشد تا بتوانند قوانین و مصوباتی که می خواهند را بدون اعتراض به تصویب برسانند اما طرف سنی هیچ رئیسی به جز الحلبوسی نمی خواهد از ترس اینکه رئیس جدید، به نفوذ سیاسی و پارلمانی که دستاورد الحلبوسی است، دست یابد.

وی توضیح داد که برخی از سنی ها نیز به صورت حقیقی به دنبال از بین بردن آینده سیاسی الحلبوسی هستند از این رو درگیری بسیار شدید و حل آن سخت است.

این تحلیلگر سیاسی اشاره کرد که ورود عامل خارجی برای حل این بحران در صورتی که به طول انجامد و به صورت گسترده بر ثبات سیاسی عراق تاثیر بگذارد، ممکن است فراکسیون ها و احزاب را به سمت حل بحران از طریق یک نامزد برای حل و فصل قضیه به دور از اسامی که اکنون نامزد شده اند بکشاند.

گفتنی است دادگاه عالی فدرال عراق در 14 نوامبر، محمد الحلبوسی، را در پی شکایت یکی از نمایندگان پارلمان به اتهام جعل برکنار کرد و از آن زمان اختلافات میان نیروهای سیاسی مختلف درخصوص انتخاب جایگزین آغاز شد.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: عراق پارلمان عراق مجلس عراق رئیس مجلس عراق محمد الحلبوسی اهل تسنن اهل تسنن عراق


( ۲ )

نظر شما :