تایمز از تعویق برنامه لندن برای ارسال مین‌روب به اوکراین خبر داد

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۱ کد : ۲۰۲۳۹۴۲ سرخط اخبار

 روزنامه تایمز چاپ لندن که از نشریات نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس محسوب می‌شود، امروز (چهارشنبه) در گزارشی از تعویق برنامه این کشور برای ارسال کشتی‌های مین‌روب به جبهه‌ کی‌یف خبر داد.

به گزارش ایرنا، تایمز به نقل از منابعی که نام آن‌ها را فاش نکرد، نوشت: دو مین‌روب نیروی دریایی سلطنتی انگلیس که قرار بود برای تقویت امنیت اوکراین ارسال شوند، باید در سواحل بریتانیا «منتظر بمانند» تا زمانی که جنگ به پایان برسد.

این درحالیست که اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنکارا اجازه ورود کشتی‌های مین‌روب انگلیسی را به دریای سیاه نخواهد داد.

در این بیانیه آمده است: ترکیه از سال ۱۹۳۶ کنوانسیون مونترو را بی‌طرفانه و با دقت اجرا کرده است و عزم تزلزل‌ناپذیر و نگرش اصولی خود را برای تداوم اجرای این کنوانسیون در طول جنگ میان روسیه و اوکراین همچنان حفظ خواهد کرد.

بیانیه اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه می‌افزاید: به متحدان مربوطه ما اطلاع داده شده است که کشتی‌های مین‌روب اهدایی انگلیس به کی‌یف تا زمانی که جنگ (میان روسیه و اوکراین) ادامه دارد، اجازه عبور از تنگه‌های دریایی تحت کنترل ترکیه و ورود به دریای سیاه را نخواهند داشت.

بر اساس کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو، آنکارا موظف است در زمان صلح به کشتی‌های غیرنظامی اجازه عبور آزاد و به کشتی‌های نظامی اجازه عبور محدود از طریق تنگه‌هایی که دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند بدهد اما در زمان جنگ می‌تواند از عبور کشتی‌های نظامی طرف‌های درگیر از این تنگه‌ها جلوگیری کند.

چند روز پس از ورود نیروهای روسی به اوکراین، آنکارا عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور را به عنوان یک «جنگ» تعریف کرد و طبق ماده ۱۹ کنوانسیون تنگه مونترو، تنگه‌هایی که دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند را بر روی کشتی‌های جنگی طرف‌های متخاصم (روسیه و اوکراین) بست.

این در حالی است که گرانت شاپس وزیر دفاع انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که لندن دو کشتی مین‌روب نیروی دریایی سلطنتی انگلیس را به اوکراین تحویل خواهد داد.

شاپس ادعا کرد که این دو مین‌روب انگلیسی با پاکسازی مین‌های ضد کشتی روسیه در دریای سیاه، راه را برای انجام عملیات دریایی از سوی کی‌یف بر علیه ناوگان دریای سیاه مسکو هموارتر و در عین حال مسیرهای صادراتی را برای تقویت اقتصاد آسیب‌دیده اوکراین پاکسازی خواهند کرد.

به گفته منبع دولتی تایمز، لندن این واقعیت را پذیرفته است که کشتی‌های آن‌ تا زمانی که درگیری‌ها ادامه دارد، نمی‌تواند به اوکراین برسد. یکی دیگر از منابع تایمز هم با تائید این مطلب گفت: «واقعیت این است که این کشتی‌ها باید منتظر بمانند.»

در همین حال یک منبع نظامی اوکراین به تایمز گفت که این کشور از ترکیه انتظار داشت به این کشتی ها برای آنچه محافظت از کریدور غلات اوکراین نامید، اجازه عبور دهد. وی مدعی شد: «ترکیه هیچ حق اخلاقی ندارد که تنگه را برای مین‌روب‌ها ببندد، زیرا این یک مساله امنیت جهانی است.»

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف به این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس هم از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.


نظر شما :