هدف‌گذاری برای تکمیل طرح‌های زیرساختی کریدوری

۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۳ کد : ۲۰۲۳۶۴۴ سرخط اخبار

به گفته وزیر راه و شهرسازی، با هدف تحقق ابتکار ‎ایران - راه، تکمیل طرح‌های زیرساختی کریدوری تسریع می‌شود.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور عصر پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت پروژه‌های کلان ریلی و ترانزیتی کشور، ضمن تصریح بر اهمیت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه‌های ریلی به منظور بالفعل کردن ظرفیت‌های ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر دالان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرح‌ها نیز تاکید کرد.

خردادماه بود که مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی- با شرکت در نشست ویژه راهگذر بین قاره‌ای شمال- جنوب با حضور وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: ایران، به عنوان سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی، هم به‌عنوان راه و هم راه‌حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه‌­ اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذی‌نفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش‌آفرینی خواهد کرد.

او آن زمان از واژه «ایران‌راه» استفاده کرد و گفت: در زبان فارسی، این ابتکار، ایران‌راه (IRAN-RAH) نامیده می‌شود؛ راه (RAH) در زبان فارسی، همزمان هم به‌معنای راه و هم راه‌حل است و تمامی کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از راه‌ها و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

بذرپاش یک ماه بعد از آن نیز در نشست سه‌جانبه ایران- هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد،  گفت که اصول حاکم بر ابتکار ایران- راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب هستند.

تسریع در تحقق ابتکار ‎ایران_راه، تکمیل طرح‌های زیرساختی کریدوری 

از این رو مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- به‌تازگی در توییتر نوشت: ‏‏با تاکید رئیس جمهور در جلسه بررسی پروژه‌های اولویت‌دار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ‎ایران_راه، تکمیل طرح‌های زیرساختی کریدوری تسریع می‌شود.

وی افزود: پروژه‌های ریلی میانه- اردبیل و رشت- کاسپین و پروژه ناتمام راه‌آهن یزد -اقلید در سریع‌ترین زمان ممکن تقدیم مردم شریف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل‌ونقل بین‌المللی از موضوعات مهم در سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است.

مقام معظم رهبری، فروردین‌ماه امسال چند اقدام کلیدی و زمینه‌ساز جهش اقتصادی «بهره‌گیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بین‌المللی به‌خصوص در مسیر شمال- جنوب» را خواستار شدند.


نظر شما :

سید هادی طباطبایی ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۶
طبق توافق 9 ماده ای 10 نوامبر 2020 بین ارمنستان و آذربایجان (که به امضا پاشنیان،پوتین و علی اف رسیده بود) به باز گشایی کریدور زنگزور تاکید شده،که مورد مخالفت ایران شد( به این دلیل که رابطه هزاران ساله با برادران ارمنی قطع خواهد شد) . حال ایران از طریق رشت استارا،اردبیل.. چندین کریدور برای روسیه،هند،شرق،غرب ... از طریق خاک آذربایجان تأسیس میکند . سوال اینجاست: اگر ایجاد این کریدور ها باعث قطع رابطه هزاران ساله است پس چرا این قطعی رابطه شامل حال آذربایجان نمیشود؟ فقط موقعیکه به خاک نخجوان از ارمنستان کوریدور بازگشایی می‌شود قطع رابطه ایجاد میکند. جالب آنجاست که در طول تاریخ مخصوصا بعد از اسلام دولتی به نام ارمنستان وجود نداشت تا رابطه هزاران ساله هم داشته باشیم. مثل این میماند که روس‌ها مدعی رابطه هزاران ساله با لرستان بکنند! پس معلوم میشود این همه صغرا کبرا گفتنها در مورد کریدور زنگزور چیزی بیش از طنز جوک نبوده ،صرفا مصرف تبلیغاتی و حمایت از برادران ارمنی در مقابل اذربایجان بوده. برادران ارمنی که شما نگرانشان هستید با امریکا،فرانسه،اورپا ،هند،وکل دشمنان اسلام خونه یکی هستند زیاد دلواپسشان نباشید.