اشغالگران از قاهره خواسته‌اند برای تبادل جدید اسیران وساطت کند

۲۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۲ کد : ۲۰۲۳۶۱۶ سرخط اخبار

روزنامه العربی الجدید گزارش داد، منابع مصری گفتند که رژیم صهیونیستی برای میانجیگری به منظور توافق جدید با حماس برای آزادی اسیران در ازای آتش‌بس، دست به دامن مصر شده‌است.

به گزارش ایسنا، منابع مصری آگاه به تحرکات قاهره در خصوص توقف تجاوزات اشغالگران به نوار غزه فاش کردند که مصر تماس‌هایی از سوی دولت اشغالگر دریافت کرده‌است که به وضوح خواستار آغاز مذاکرات جدید به منظور دستیابی به توافق تبادل اسیران، از جمله آتش‌بس بشردوستانه، مشابه آتش‌بس بشردوستانه قبلی است که یک هفته به طول انجامید و با میانجیگری قطری-مصری-آمریکایی به دست آمد.

اما باسم نعیم، رئیس اداره سیاسی حماس در غزه به العربی الجدید وجود هرگونه مذاکره جدید میان میانجی‌ها و جنبش حماس در مورد معامله مبادله اسیران مشابه آنچه پایان ماه گذشته میلادی رخ داد را تکذیب کرد.

باسم نعیم در پاسخ به این روزنامه گفت که موضع رسمی جنبش این است که تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچ مذاکره‌ای بر سر هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

منابع فلسطینی به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفتند که قطر و مصر در حال انجام مذاکرات غیررسمی با دو طرف به منظور طرح یک توافق جدید هستند، اما اشاره کردند که این مذاکرات فقط مقدماتی است.

در همین راستا، یک منبع مصری به العربی الجدید گفت: عصر یکشنبه گذشته تماسی بین سرلشکر عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر و دیوید بارنیا، رئیس موساد برقرار شد و آنها درباره تحولات وضعیت نوار غزه گفت‌وگو کردند.

این منبع با بیان اینکه «به نظر می‌رسد طرف صهیونیست با واکنش تند برخی طرف‌های میانجی مواجه شده‌است»، افزود: «مقامات قطر پس از نارضایتی از نحوه برخورد اسرائیل با آنها در مذاکرات آتش‌بس قبلی در حال هماهنگی با مصر هستند.»

او اشاره کرد: «برخی از میانجی‌ها با توجه به تصمیمات قبلی دولت بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) و کابینه جنگ، احساس کردند که دستکاری مواضع وجود دارد.»


( ۱ )

نظر شما :