واکاوی دلایل افزایش تلفات اشغالگران در پی تهاجم زمینی به غزه

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۲ کد : ۲۰۲۳۵۸۵ سرخط اخبار

ارتش رژیم صهیونیستی که ۶۸ روز پس از جنگ در دستیابی به اهداف خود در غزه شکست خورده و برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش در شمال نوار غزه، جنگ در جبهه جنوب این باریکه را در دستور کار خود قرار داده‌است، روزهای دشواری را تجربه می‌کند و همزمان با توسعه دامنه درگیری‌ها، رزمندگان مقاومت ضربات قوی‌تری به آن وارد می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که روزهای دشوارتری پیش روی اشغالگران باشد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری المیادین در یادداشتی درباره نبرد زمینی در نوار غزه نوشت، تهاجم زمینی به غزه برای ارتش رژیم صهیونیستی درحال دشوارتر شدن است؛ چراکه ارتش این رژیم همچنان خودروهای زرهی و نظامیان خود را به سمت کنترل مراکز شهری اصلی در نوار غزه سوق می‌دهد، اما این هدف تا بدین لحظه به دلیل مقابله رزمندگان مقاومت، چه در شمال و چه در جنوب این باریکه محقق نشده‌است.

در حالی که صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته‌اند در نبرد شمال غزه به پیروزی برسند و کنترل مراکز شهری و مناطق بزرگ غیر شهری در شرق این باریکه را از سمت جبالیا و شهر غزه به دست بگیرند، رهبری رژیم اشغالگر تحت فشارِ نبود دستاوردهای واقعی نظامی در شمال، دشواری حل نبرد و فشار زمان، نبرد در جنوب این باریکه را آغاز کرد.

اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه جنگ و تعیین هدف نابودی حماس و آزاد کردن اسرای صهیونیست برای این جنگ توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت وزیر جنگ کابینه وی، به نظر نمی‌رسد که صهیونیست‌ها از این عملیات دستاوردی جز ویرانی گسترده در نوار غزه و نسل کشی غیرنظامیان به دست آورده باشند.

گشایش جبهه جنوب غزه بار جدید و خسارات جانی و مادی مضاعفی را بر اشغالگران وارد کرد و این امر دلیل افزایش چشمگیر تعداد کشته‌ها و مجروحان اعلام شده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر را تشریح می‌کند.

افزایش قابل توجه تلفات روزانه
طبق اذعان ارتش رژیم صهیونیستی، از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر (۱۵ مهر)، تعداد کشته‌های رژیم اشغالگر به بیش از ۴۳۴ تن رسیده‌است که دست‌کم ۱۱۱ تن از آنها در جریان پاسخ مقاومت فلسطین به تهاجم زمینی در غزه کشته شدند. ۳۹ نفر از این تعداد در ۱۰ روز گذشته و پس از پایان آتش‌بس موقت هفت روزه به هلاکت رسیده‌اند و بیش از یک سوم آنها از افسران، افراد دارای درجه متوسط ​​و عالی رتبه بودند.

بنابراین می‌توان گفت که میزان تلفات روزانه در میان نظامیان رژیم اشغالگر به دلیل پاسخ مقاومت در نبرد زمینی در غزه از حدود ۲.۵ کشته در روز طی ۲۸ روز اول عملیات در شمال این باریکه، اکنون به حدود ۳.۸ کشته افزایش یافته‌است.

رسانه‌های صهیونیستی همچنین پس از یک دوره پنهان‌کاری فاش کردند که تعداد سربازان مجروح پس از نبرد طوفان الاقصی از ۵۰۰۰ نفر فراتر رفته‌است، از جمله حدود ۲۰۰۰ تن از آنها برای همیشه معلول شده و حدود ۲۵۰ نفر از آنها به صورت کامل و یا جزئی نابینا شده‌اند.

این عدد و ارقام اعلامی ازسوی رسانه‌های عبری درحالی است که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان با پیروی از سیاست کتمان اصرار دارد، تعداد مجروحان را حدود ۱۵۵۰ تن اعلام کند.

این گزارش‌ها تایید می‌کنند که روزانه حدود ۶۰ نظامی صهیونیست بر اثر جراحات متعدد در نتیجه نبرد در غزه در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که حدود یک سوم آنها با جراحت متوسط ​​یا شدید مواجه می‌شوند.

با گسترده‌تر شدن محدوده درگیری ارتش رژیم صهیونیستی با رزمندگان مقاومت که به هیچ شکلی حاضر به عقب‌نشینی از هدف قرار دادن نیروهای اشغالگر نیستند، می‌توان گفت که نبرد در روزهای آینده کشته‌ها و مجروحان بیشتری را برای دشمن به همراه خواهد داشت؛ مسئله‌ای که در سایه دست نیافتن نتانیاهو و کابینه جنگش به اهداف وعدهداده شده، خشم افکار عمومی ساکنان سرزمین های اشغالی از آنها را بیشتر خواهد کرد.

اهمیت عملیات تله‌های انفجاری و انهدام خودروهای زرهی
این عملیات‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ چراکه مهم‌ترین اقدام در نشان دادن توانایی مبارزان مقاومت فلسطین در مهار میدان نبرد به نفع خود و تلاش برای مقابله با اشغالگران است و اطمینان نظامیان رژیم صهیونیستی از امنیت و حفاظت از آنها را در طول جنگ از بین می‌برد، این اطمینان همان چیزی است که دکترین جنگی رژیم اشغالگر بر اساس آن در میدان عمل می‌کند و بر اساس آن تلاش می‌کند تا به نظامیان خود بباوراند در مستحکم‌ترین خودرو ارتقا یافته مجهز به سیستم دفاع فعال در میدان حضور دارد و پشت سر آنها یک سیستم پزشکی آماده است تا در صورت آسیب دیدگی به آنها کمک کند.

جنگ تله‌های انفجاری، مین‌ها و مواد منفجره پس از اینکه در مرحله اول تهاجم به غزه یعنی بمباران هوایی دیده نشد، در مرحله فعلی از ارزش و اهمیت زیادی در دفاع و خنثی کردن عملیات تهاجمی رژیم صهیونیستی برخوردار است و این عملیات‌ها شکست دشمن صهیونیستی در دستیابی به هدف از بین بردن اراده مقاومت در شمال نوار غزه را ثابت و عملیات رژیم اشغالگر برای ورود به مناطق ویران شده را دشوار کرد.

با گسترده شدن منطقه تماس، توان مقابله موثرتر مقاومت افزایش می‌یابد و با تکمیل عملیات نظارتی و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، پتانسیل انجام موفقیت آمیز عملیات نفوذ و غافلگیری و همچنین تقسیم بهتر و دقیق‌تر نقش‌ها در میدان نیز افزایش خواهد یافت.

بنابراین، تعداد تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد زمینی، احتمالاً در روزهای آینده با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت، به ویژه اگر اشغالگران بر تلاش برای کنترل کل مناطق نوار غزه پافشاری کنند؛ چراکه در چنین صورتی رزمندگان گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس و سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی و همچنین دیگر گروه‌های مقاومت چاره‌ای جز جنگیدن با تمامی قدرت و تا پای دفاع از خود نخواهند داشت.

ارتش رژیم اشغالگر که فرماندهی آن وانمود می‌کند در ازای دستیابی به اهداف عملیات زمینی در غزه به تعداد کشته‌ها و مجروحان در صفوف خود اهمیتی نمی‌دهد، بیم آن دارد که افزایش تعداد تلفات باعث تحریک افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی و سیاستمداران و شهرک نشینان در جهت مخالف با ادامه جنگ شود؛ به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی پس از دو ماه فلجی اقتصادی و نبود امنیت بی‌سابقه و همچنین ضرر بزرگی که عملیات طوفان الاقصی به آن وارد کرده‌است، تاکنون نتوانسته به اهداف خود برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه و یا از بین بردن حماس دست یابد. علاوه بر این رژیم صهیونیستی در سطح افکار عمومی جهان نیز به شدت متضرر شده‌است و پیش‌بینی می‌شود که این مساله ترکش‌های زیادی را در آینده برای این رژیم به همراه داشته باشد.


( ۱ )

نظر شما :