آخرین وضعیت راه‌آهن شلمچه - بصره

۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۳ کد : ۲۰۲۳۰۸۷ سرخط اخبار

به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن، در دو ماه گذشته، در نقطه صفر مرزی بین ایران و عراق یک کلنگ‌زنی صورت گرفته تا عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق  با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، هیچگاه مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده بود.

آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه - بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ به‌خصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راه‌آهن میان دو کشور به مین‌روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی - وزیر فقید راه و شهرسازی - دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.

البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنی‌بر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می‌شد؛  اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی - و سیدمیعاد صالحی - مدیرعامل شرکت راه‌آهن - به پیگیری‌ها درباره این پروژه ادامه دادند.

فروردین‌ماه بود که وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه - بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.

درباره آخرین وضعیت راه‌آهن شلمچه - بصره، صالحی به‌تازگی توضیح داد که مسیر راه‌آهن شلمچه - بصره پر از میدان مین است و پاکسازی این مسیر زمان زیادی می‌برد. تاکنون بیش از ۱۶۰۰ مین در این مسیر کشف یا خنثی شده تا توانستیم حدود ۱.۵ کیلومتر ریل احداث کنیم؛ بعد باید زیرسازی و سپس روسازی انجام شده و ریل‌گذاری انجام شود تا بتوانیم وارد خاک عراق شویم.

وی همچنین توضیح داد: طی تفاهمی که با طرف عراقی داشتیم، حدود دو ماه گذشته با حضور معاون اول ریاست جمهوری و نخست وزیر جمهوری عراق، در نقطه صفر مرزی یک کلنگ‌زنی صورت گرفت برای اینکه کار ادامه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: ما سه قسمت در این پروژه داریم؛ حدود ۱۶ کیلومتر مسیر ابتدایی است که باید مین‌روبی شود و طرف ایرانی دارد انجام می‌دهد، یک مسیر ۱۶ کیلومتری دیگر باقی می‌ماند که تا اروندرود در میان بصره آن‌جا جزیره سندباد است و ما از روی این رود باید پلی را بزنیم که مشخصات ویژه‌ای دارد و در قسمتی باید بازشو باشد؛ بعد از آن‌جا با توجه به نقشه جدیدی که راه‌آهن عراق به ما تحویل داده با طی مسافت کوتاهی وارد ایستگاه جدید در حوالی بصره خواهد شد و از آن جا هم متصل است تا کربلا.


( ۳ )

نظر شما :