موافقت شورای فدراسیون روسیه با لغو معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای

۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۷ کد : ۲۰۲۲۶۵۶ سرخط اخبار

شورای فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) به اتفاق آرا قانون لغو معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، این لایحه اکنون باید به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای تصویب نهایی ارسال شود.

طبق گزارش اسپوتنیک، رئیس مجلس سفلی پارلمان روسیه هفته گذشته از تصمیم کشورش برای لغو معاهده ممنوعیت جامع آزمایش هسته‌ای به دلیل نگرش غیرمسئولانه آمریکا در قبال امنیت جهانی، خبر داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که این کشور می‌تواند رفتاری متقارن نسبت به ایالات متحده داشته باشد و دومای روسیه می‌تواند معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را لغو کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنین خاطرنشان کرد که امتناع احتمالی روسیه از معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای به «معنای قصد انجام آزمایش‌های هسته‌ای نیست».

طبق اعلام سازمان ملل متحد، در مدت پنج دهه از سال ۱۹۴۵ تا زمان ارائه معاهده ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای در سال ۱۹۹۶، بیش از ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای اتفاق افتاد که ۱۰۳۲ مورد آن توسط ایالات متحده آمریکا و ۷۱۵ مورد آن توسط شوروی انجام شد.

درحالیکه نمایندگان پارلمان روسیه به لغو معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای (CTBT) توسط کشورشان رای دادند، این گمانه‌زنی در میان کارشناسان و رسانه‌ها قوت گرفته که آیا روسیه به دنبال انجام آزمایش هسته‌ای جدید است یا تنها می‌خواهد با این تهدید، ایالات متحده را برای امتیاز دادن در جنگ اوکراین تحت فشار قرار دهد.


( ۲ )

نظر شما :