اتحادیه اروپا ۱۳ میلیارد یورو برای مجارستان جهت تضمین کمک‌ به کی‌یف آزاد می‌کند

۱۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۱ کد : ۲۰۲۲۱۸۵ سرخط اخبار

روزنامه فایننشال تایمز امروز (سه‌شنبه) به نقل از منابعی گزارش داد، کمیسیون اروپا در حال بررسی آزادسازی ۱۳ میلیارد یورو برای مجارستان است تا حمایت‌ بوداپست از کی‌یف را تضمین کند.

به گزارش ایسنا، سه منبع آگاه به این قضیه به روزنامه فایننشال تایمز گفتند، مقامات اروپایی این بودجه را تا پایان ماه نوامبر آزاد خواهند کرد.

دو تن از منابع آگاه نامبرده شده گفتند، این اقدام به دنبال جلب رضایت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان است که پیشتر گفته بود تا زمانی که مجارستان به بودجه مخصوص کمیسیون اروپا دسترسی پیدا نکند، از افزایش بودجه اروپایی و تخصیص آن حمایت نخواهد کرد.

کمیسیون اروپا در دسامبر سال گذشته ۲۲ میلیارد یورو اختصاص داده شده به مجارستان را به دلیل نگرانی از «وضعیت حقوق بشر و حاکمیت قانون» در این کشور مسدود کرد. به منظور رفع این ممنوعیت، بوداپست اصلاحات قضایی را در ماه مه آغاز کرد. سخنگوی کمیسیون اروپا گفت که با بوداپست در ۲۶ سپتامبر جهت «شفاف‌سازی» در این خصوص تماس گرفته شده است.

این سخنگو گفت: به محض اینکه مجارستان به سوالات پاسخ دهد، این کمیسیون به ارزیابی خود ادامه خواهد داد.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش داد که تصمیم برای آزادسازی برخی از بودجه برای بوداپست احتمالا با مخالفت پارلمان اروپا روبرو خواهد شد؛ پارلمانی که از سیاست نرم بروکسل در قبال اوربان ناراضی بوده است.

طبق این تصمیم جدید، پیشنهاد شده است که این بودجه تا ۶۶ میلیارد یورو افزایش یابد که بخشی از آن برای حفظ برنامه ۵۰ میلیارد یورویی کمک مالی به اوکراین هزینه خواهد شد. کمیسیون اروپا برای تصویب پیش‌نویس این بودجه نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد.


( ۲ )

نظر شما :