زاخارووا: غرب خواستار خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی است

۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۳ کد : ۲۰۲۲۰۶۶ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، غرب از ارمنستان می‌خواهد تا از «سازمان پیمان امنیت جمعی» خارج شود و یک معاهده صلح را با جمهوری آذربایجان بدون در نظر گرفتن منافع ارامنی‌های ساکن قره‌باغ به امضا برساند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بیان کرد: طبق اطلاعات به‌دست آمده، واشنگتن و بروکسل از ارمنستان می‌خواهند تا از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) خارج شود، همکاری با ناتو را تقویت کند و معاهده صلحی را با جمهوری آذربایجان بدون در نظر گرفتن منافع و امنیت ارامنی‌های ساکن قره‌باغ به امضا برساند.

او در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به دولت اوکراین گفت: حمله به سواستوپل توسط کی‌یف با هماهنگی نزدیک متخصصان آمریکایی و انگلیسی انجام شد.هدف این حمله این بود که توجهات را از سوی تلاش نافرجام اوکراین برای ضدحمله‌اش دور کنند و مردم را بترسانند و رعب و وحشت ایجاد کنند

زاخارووا تاکید کرد: رویکرد «غرب جمعی» این است که برای هر کاری فورا روسیه را مقصر می‌داند و سپس آن موضوع پیگیری نمی‌شود و سکوت پیشه می‌کند.

این دیپلمات روسی ضمن اشاره به سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به کانادا گفت: سفر رعدآسای زلنسکی به کانادا، تسلی خاطری برای او بود. آن‌ها زلنسکی را ایستاده تشویق کردند اما با این حال مدت‌هاست او را کنار گذاشته‌اند. کانادا در صف اول کشورهایی است که از جنایتکاران نازی تقدیر می‌کند.

«آنتونی روتا» رئیس مجلس عوام کانادا پس از جنجال‌ها به دلیل ادای احترام به کهنه‌سرباز اوکراینی که برای ارتش نازی در حین جنگ‌جهانی دوم کار کرده بود، استعفا کرد و حین سخنرانی در پارلمان گفت که «عمیقا ابراز پشیمانی می‌کنم.»

ماریا زاخارووا در ادامه به ادعاهای کشور مولداوی پرداخت و تصریح کرد: مقامات مولداوی همچنان روسیه را به «دخالت در امور داخلی» این کشور متهم می‌کنند. رهبری مولداوی وارد سیاست ضدروسی غرب شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل در اوکراین که توسط شورای حقوق بشر این سازمان در سال ۲۰۲۲ تاسیس شد، گفت: اتهامات علیه روسیه توسط این کمیسیون مستقل بی‌اساس هستند. آن‌ها تحمل انتقادات را ندارند و اتهاماتی که علیه روسیه عنوان می‌کنند، بی‌اساس و بی‌پایه هستند. نتایج گزارش‌های آن‌ها براساس داستان‌های تاییدنشده‌ برخی مردمی است که خودشان را قربانی یا شاهد جا می‌زنند و ادعا می‌کنند که قربانی جنایت‌های نیروهای مسلح روسیه شده‌اند.

او با اشاره به اقدام آمریکا جهت استقرار برخی تسلیحات در اروپا خاطر نشان کرد: روسیه به نظارت دقیق و نزدیک بر هر اقدامی که توسط آمریکا اتخاذ می‌شود، ادامه می‌دهد. این کشور برنامه‌هایی برای اجرای طرح استقرار سامانه‌های پرتابی میان برد و کوتاه‌برد در اروپا دارد؛ طرح‌هایی که پیشتر توسط پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ممنوع اعلام شده بود.


( ۱ )

نظر شما :

حسین پور ۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰
خوب اعضای پیمان امنیت جمعی به جای حرف زدن میتوانستند اقدامات عملی موثر انجام دهند تا کسی متقاضی خروج از این پیمان نباشد