پاشینیان تایید کرد: «از شدت درگیری‌ها در قره‌باغ به شدت کاسته شده است»

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۹ کد : ۲۰۲۱۹۳۴ سرخط اخبار

نخست وزیر ارمنستان تایید کرد شدت خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ به میزان زیادی کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان امروز (چهارشنبه) در یک سخنرانی ویدئویی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از قره‌باغ، از شدت عملیات نظامی در این منطقه کاسته شده است. نمی‌توانم بگویم که خصومتی وجود ندارد اما [شدت] کاهش یافته است. ما امیدواریم که درگیری نظامی ادامه پیدا نکند.

پیش از این وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و نمایندگان جمعیت ارمنی قره باغ بر سر توقف کامل درگیری‌ها با میانجی‌گری نیروهای حافظ صلح روسیه به توافق رسیده‌اند.

نخست وزیر ارمنستان گفت که در تهیه متن توافق‌نامه آتش بس کامل در منطقه کوهستانی قره‌باغ مشارکت نداشته و به عنوان یک طرف مذاکره نبوده است.

وی در ادامه تاکید کرد که ایروان این سند را مورد توجه قرار داده است.

پاشینیان همچنین تصریح کرد: متن این سند به نیروهای مسلح ارمنستان اشاره می‌کند و درباره خروج واحدهای باقیمانده نیروهای مسلح ارمنستان از قره باغ صحبت می‌کند. این وضعیت در شرایطی که بارها اعلام کرده‌ایم که جمهوری ارمنستان از اکتبر 2021 ارتشی در قره‌باغ ندارد، برای ما کاملاً روشن نیست.

وی افزود: ارمنستان امیدوار است که نیروهای حافظ صلح روسیه به‌طور کامل به تعهدات خود در این منطقه عمل کنند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز امروز اعلام کرد که توافق درخصوص تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ حاصل شده و حملات از ساعت یک عصر به وقت محلی متوقف شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز گذشته و پس از متهم‌کردن نیروهای ارمنی مستقر در قره‌باغ به یک بمب‌گذاری که منجر به کشته‌شدن هفت پلیس این کشور شد، از آغاز «اقدامات ضدتروریستی» در خانکندی، مرکز قره‌باغ خبر داد.

این در حالی است که مقام‌های ارمنی ساکن قره‌باغ اعلام کردند که آتش‌بس و پیشنهادهای فرماندهی صلح‌بانان روسیه را پذیرفته‌اند. آنها همچنین اعلام کردند: ما توافق کردیم که تشکیلات مسلح را منحل کنیم، نیروهای ارمنی را از قره‌باغ خارج کنیم و خلع سلاح کامل کنیم. ما در مورد ادغام مجدد، حقوق و امنیت ارامنه قره باغ در چارچوب قانون اساسی آذربایجان بحث خواهیم کرد.

باکو می‌گوید که توافق آتش‌بس، خروج یگان‌های نظامی ارمنستان، منحل‌کردن تشکل‌های نظامی در قره‌باغ و خلع سلاح آن‌ها را شامل می‌شود.

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پیشتر گفته بود که «اقدامات مقابله با تروریسم زمانی پایان می‌یابد که ارمنی‌ها سلاح بر زمین بگذارند و خلع سلاح شوند».


( ۷ )

نظر شما :

علی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۳
چه جمله قشنگی : " آنها همچنین اعلام کردند: ما توافق کردیم که تشکیلات مسلح را منحل کنیم، نیروهای ارمنی را از قره‌باغ خارج کنیم و خلع سلاح کامل کنیم. ما در مورد ادغام مجدد، حقوق و امنیت ارامنه قره باغ در چارچوب قانون اساسی آذربایجان بحث خواهیم کرد." بزودی خیلی ها تحت این قانون درخواهند امد بخصوص بی ادبای فحاش