گوترش: شورای امنیت باید مطابق با دنیای امروز اصلاح شود

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۸ کد : ۲۰۲۱۸۹۷ سرخط اخبار

دبیرکل سازمان ملل در آغاز هفتاد هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: جهان ما پر از چالش است و به نظر می‌رسد که ما قادر به مقابله با آنها نیستیم.

به گزارش ایسنا،‌ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در آغاز هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: جهان چندقطبی به نهادهای چندجانبه جهانی نیاز دارد. ما با انبوهی از تهدیدات وجودی مانند بحران آب‌وهوایی و فناوری‌هایی مواجه هستیم که هنوز در یک انتقال آشفته به سر می‌برند.

او تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل باید مطابق با دنیای امروز اصلاح شود و معماری مالی بین‌المللی باید از نو طراحی شود. اگر نهادهای سازمان ملل جهان را آن‌طور که هست منعکس نکنند، نمی‌توانیم به طور موثر به مشکلات رسیدگی کنیم.

گوترش افزود: اگر هر کشوری به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل کند، حق صلح تضمین خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که شکاف ها در داخل کشورها در حال افزایش است. دموکراسی در خطر است. استبداد در حال پیشروی  است، نابرابری ها در حال افزایش است، رهبران جهان برای دستیابی به سازش در ساختن آینده مشترک "مسئولیت اجتماعی" دارند زمان یک سازش جهانی" فرا رسیده است. آنچه ما نیاز داریم عزم و اراده است. ما ملت‌های سازمان ملل،  مصمم به پایان دادن به بلای جنگ، مصمم به تأیید مجدد ایمان به حقوق بشر، مصمم به حمایت از عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی و مصمم به ارتقای پیشرفت اجتماعی و زندگی بهتر برای همه مردم هستیم.

گوترش گفت: راه‌های مثبت بسیاری وجود دارد که جهان در حال حرکت است و فرصت‌های جدیدی برای عدالت و تعادل در روابط بین‌الملل به ارمغان می آورد. چند قطبی به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده صلح باشد. جهان هرچه بیشتر به یک شکست بزرگ در سیستم‌های اقتصادی و مالی و روابط تجاری نزدیک‌تر می‌شود. زمان آن فرا رسیده که موسسات چندجانبه مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی قرن بیست و یکم که ریشه در برابری، همبستگی و جهان‌شمولی دارد، تجدید شود.

گوترش خواستار بازطراحی معماری مالی بین‌المللی به‌گونه‌ای شد که در خدمت «شبکه ایمنی جهانی برای کشورهای در حال توسعه» باشد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، سخنان خود را با سیل فاجعه بار در لیبی که هزاران کشته بر جای گذاشت ادامه داد و گفت که آنها  قربانیان سال‌ها درگیری، قربانیان هرج و مرج اقلیمی، قربانیان رهبران دور و نزدیک هستند، که نتوانستند راهی برای صلح پیدا کنند.

گوترش قربانیان این فجایع اقلیمی را به قایق‌های تفریحی میلیاردرها مرتبط کرد و گفت: دنیای ما در حال بی‌قرار شدن است. تنش های ژئوپلیتیکی در حال افزایش است. چالش‌های جهانی در حال افزایش است و به نظر می رسد که ما قادر به پاسخگویی نیستیم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: سدهای درنه در لیبی به دنبال سال‌ها جنگ و بی‌توجهی فروریخت و امواج همچنان اجساد را به خشکی می‌کشاند. درنه تصویری غم انگیز از وضعیت جهان ما را نشان می‌دهد، جایی که سیل نابرابری، بی عدالتی و ناتوانی در رویارویی با چالش‌ها وجود دارد. هزاران نفر در درنه‌ لیبی در سیل بی‌سابقه جان خود را از دست دادند. کشته‌شدگان لیبی قربانیان سال‌ها درگیری و رهبرانی بودند که نتوانستند راهی برای صلح پیدا کنند.

او با اشاره با جنگ اوکراین گفت: جنگ در اوکراین نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است و باعث تخریب و نقض حقوق بشر شده است. جنگ در اوکراین اثرات جدی دارد و تهدیدات هسته‌ای، ما را در معرض خطر قرار می‌دهد و نادیده گرفتن معاهدات باعث می‌شود امنیت کمتری داشته باشیم. همه ما برای تثبیت بازارها و تضمین امنیت غذایی به غذای اوکراینی، غذا و کودهای روسی نیاز فوری داریم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: ما نباید در تلاش برای صلح عادلانه مطابق با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی تردید کنیم. ما باید همه ابزارها را برای کاهش رنج غیرنظامیان در اوکراین و خارج از آن دنبال کنیم و طرح دریای سیاه یکی از این راه‌ها است.

او تاکید کرد: تنش‌های قدیمی در سراسر جهان تشدید می‌شود، در حالی که خطرات جدیدی در حال ظهور هستند.


نظر شما :