ناامیدی کشورهای بالکان از عضویت در اتحادیه اروپا در آینده نزدیک

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۹ کد : ۲۰۲۱۸۵۲ سرخط اخبار

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: بروکسل از زمان حمله گسترده روسیه به اوکراین در سال گذشته، رسیدگی به درخواست الحاق کی یف به اتحادیه اروپا را با سرعت بی‌سابقه ای انجام داده است؛ موضوعی که باعث افزایش ناامیدی کشورهای منطقه بالکان با توجه به طولانی شدن روند الحاق آنها شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه به نقل از الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان افزود: برخی از رهبران منطقه غرب بالکان بعد از پیشی گرفتن اوکراین در روند عضویت در اتحادیه اروپا به شکل فزاینده ای ناامید شده اند زیرا سرعت بی سابقه عضویت کی یف در این اتحادیه، باعث تاخیر بیشتر در تلاش های آنها برای عضویت در این اتحادیه شده که تاکنون چند دهه طول کشیده است.

وی افزود: «سطح حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین و اعطای وضعیت نامزدی به این کشور در عرض تنها یک سال از ارائه درخواست آن و احتمال آغاز مذاکرات عضویت از سال آینده» به ما نشان داد که بروکسل هرگز این حمایت سیاسی را از ما نکرده است.

کی یف بعد از حمله روسیه تقاضای عضویت در اتحادیه اروپا را در فوریه ۲۰۲۲ ارائه داد و چهار ماه بعد وضعیت نامزدی به این کشور اعطا شد. در مقابل بلگراد بعد از درخواست آغاز مذاکرات عضویت در سال ۲۰۱۴ مجبور بود چهار سال صبر کند تا این مذاکرات آغاز شود.

مذاکرات مربوط به عضویت صربستان در حال حاضر بر سر چندین موضوع به بن بست خورده است. مهم ترین آنها شکست بلگراد در عادی سازی روابط با استان سابق خود کوزوو است که در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد. صربستان همچنین تنها کشور بالکان غربی است که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را تصویب نکرده است که این موضوع باعث کاهش بیشتر چشم انداز عضویت این کشور شده است.

اتحادیه اروپا متعهد شده روند عضویت ۶ کشور منطقه غرب بالکان شامل صربستان، کوزوو، مونته نگرو، آلبانی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین را تسریع کند و شارل میشل رئیس شورای اروپا وعده داده اولین عضویت ها تا سال ۲۰۳۰ انجام خواهد شد.

اما پس از اعلام تاریخ عضویت این کشورها در اتحادیه اروپا از سوی رئیس شورای اروپا، ادی راما نخست وزیر آلبانی،به تازگی در سخنانی در اسلوونی، تحقق وعده اتحادیه اروپا را مورد تردید قرار داد و با کنایه گفت که مثال اوکراین نشان می دهد که جنگ ها می توانند روند عضویت را تسریع کند.

تجزیه یوگسلاوی در دهه ۱۹۹۰ به جنگ هایی بین صربستان، کرواسی، بوسنی و کوزوو با ده ها هزار کشته و آوارگی میلیون ها نفر منجر شد. از آن زمان به بعد برخی از اختلافات و دشمنی ها بین این کشورها، از جمله بر سر ساختار بوسنی و وضعیت کوزوو، به‌طور مکرر بروز کرده و سرنوشت ادغام آن‌ها در اتحادیه اروپا را مبهم‌تر کرده است.

بعد از نشست بی نتیجه دیگری بین سران این کشورها در روز پنجشنبه، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت بدون عادی سازی روابط، آینده ای برای کوزوو و صربستان در اتحادیه اروپا وجود ندارد.

ووچیچ رئیس جمهوری صربستان مدعی است که تاخیر در روند عضویت در اتحادیه اروپا بازتاب واقعیت های این کشور نیست. وی مدعی شد وضعیت کشورش بسیار بهتر از وضعیت کشورهای رومانی و بلغارستان در سال ۲۰۰۷ است که به اتحادیه اروپا ملحق شدند.

این مقام صربستانی همچنین از اتحادیه اروپا به دلیل این ضعف در پذیرش اعضای جدید انتقاد کرده است.

شارل میشل در کنفرانسی در اسلوونی گفت: حمله روسیه به اوکراین باعث شد که روند الحاق کشورهای بالکان پس از دو دهه رکود، تسریع شود. اما تحلیلگران این تعهد را با توجه به قوانین حاکم و نگرانی از فساد و سایر مسائلی که مانع عضویت این کشورها طی چند سال شده، قانع کننده نمی دانند.


نظر شما :