یگان‌هایی از بورکینافاسو وارد نیجر شدند

۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۰ کد : ۲۰۲۱۶۹۶ سرخط اخبار

یک منبع نظامی در نیجر از ورود یگان‌هایی از ارتش بورکینافاسو به این کشور برای آموزش جهت عملیات ضد تروریسم خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، رهبران دولت انتقالی در نیجر متعهد شده‌اند که با هرگونه مداخله خارجی نظامی مقابله کنند. بورکینافاسو و مالی نیز اعلام کردند که از مقامات نظامی در نیامی حمایت می‌کنند.

در این راستا یک منبع نظامی در نیجر اعلام کرد که یگان‌هایی از ارتش بورکینافاسو برای آموزش در راستای عملیات ضد تروریسم وارد نیجر شدند.

در همین حال، مسئول اطلاع رسانی شورای نظامی نیجر استقرار یگان‌های نظامی بورکینافاسو در این کشور در راستای شرکت در جنگ را تکذیب و اعلام کرد که این نیروها تنها برای آموزش در زمینه مبارزه با تروریسم وارد نیجر شده‌اند.

پیشتر وزرای خارجه بورکینافاسو و مالی بعد از سفر به نیجر در ماه اوت اعلام کردند که مداخله نظامی در نیجر به منزله اعلام جنگ علیه کشورهای آنها است.

این تحول بعد از آن اتفاق افتاد که عبدالفتاح موسی، کمیسر گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) اعلام کرد که این گروه تاریخی را برای مداخله نظامی در نیجر مشخص نکرده است تا فرصت را به میانجی‌گری و تحریم‌ها برای وادار کردن شورای نظامی به نشستن بر سر میز مذاکرات بدهد.

در این راستا گروهی به نام ام ۶۲ خواهان تجمع در مسجد جامع نیامی در راستای برنامه خود برای بسیج کردن مردم علیه فرانسه و اخراج نیروهای آن از نیجر شده است.

همچنین اتحادیه کل سندیکاهای آزاد در نیجر نشستی را برای اعلام موضع خود درباره تحولات این کشور و اخراج نیروهای فرانسوی و سفیر فرانسه برگزار خواهد کرد.

نیروهای امنیتی نیجر به محاصره سفارت فرانسه در نیامی و ممانعت از ورود و خروج به آن بدون بازرسی ادامه می‌دهند. همچنین نیروهای امنیتی نیجر اعضا و خودروهای هیئت دیپلماتیک فرانسه را حین خروج از مقر سفارت و ورود به آن همراهی می‌کنند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از موضع‌گیری مجدد برخی نیروهای خود و خارج کردن برخی نیروهای غیر اصلی از نیجر خبر داد.

این وزارتخانه اعلام کرد: موضع‌گیری مجدد در نیجر یک اقدام پیشگیرانه است. وضعیت نیروهای ما در نیجر تغییر نکرده است و امیدواریم که به یک راهکار دیپلماتیک در آنجا برسیم.


نظر شما :

یه متوکل نگران ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۲
احسنت به این هم گرایی برای رفع سلطه فرانسه از آفریقا