اقدامی مغایر با قوانین بین الملل و دستورات اسلامی

شاهچراغ، نورانی تر از همیشه به رنگ سرخ شهادت

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۲۴۴ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
سعید دانشمند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حمایت از اماکن عبادی در حقوق بین الملل؛ بند ج ماده (۲۳) پروتکل اول الحاقی ۱۹۷۷ هر گونه حمله به مکان های عبادت را به عنوان هدف اعمال تلافی جویانه ممنوع کرده است. اساسنامه دیوان بین المللی کیفری نیز در ماده (۸) هدایت عمدی حمله ضد ساختمان هایی را که برای مقاصد مذهبی اختصاص یافته و مشروط بر اینکه آن اهداف نظامی نباشند، جنایت جنگی محسوب کرده است. 
شاهچراغ، نورانی تر از همیشه به رنگ سرخ شهادت

نویسنده: سعید دانشمند 

دیپلماسی ایرانی: شاهچراغ، نورانی تر از همیشه به رنگ سرخ (شهادت) شاهچراغ، مظهر سرو درست قامت و همیشه سبز، در برابر حملات تروریست های تکفیری و اربابان قلاده به دهنِ نفس بریده، ایستاده، که از هر ابزاری برای ضربه زدن به اسلام و جمهوری اسلامی ایران گله ای حمله ور شده اند. 

سریال تکراری و شکست خورده مقابله با دینِ، یهودیان و و فرقه بهائیت و حامیان آنها در این گیتی دیگر بیننده ای ندارد. و حنای بی رنگ و بنجل صهیونیسم که از مدافعان و حامیان تکفیری های منحرف هستند، دیگر مشتری ندارد و نخواهد داشت. 

یکی از دشمنی های علیه جمهوری اسلامی ایران که در همه دنیا، آن را جنایت جنگی محسوب می کنند، حمله به اماکن مذهبی هست، در دو سال اخیر دو بار به حرم احمد بن موسی (ع)، که از زیارتگاه های مهم مذهبی شیعه در ایران هست، حمله شده، که باعث ترور مردم مسلمان بی گناه ایران شده است. 

حرم شاهچراغ آرامگاهی در شهر شیراز است، که بنا بر اعتقاد شیعیان، احمد بن موسی پسر ارشد امام موسی کاظم (ع)، و برادر امام رضا (ع) است. این حرم پس از حرم علی بن موسی (ع) و حرم فاطمه معصومه (س)، سومین حرم پراهمیت شیعه در ایران است. 

حمله تروریستی به زائران حرم شاهچراغ که از زیارتگاه های مهم مذهبی ایران در شیراز است، در 4 آبان 1401 ش. رخ داد که مسؤلیت این حمله تروریستی را گروه تکفیری داعش پذیرفت، که باعث شهادت 13 نفر و مجروحیت 35 نفر از زائرین این حرم شد. و در سناریوی تکراری ساعت 19 روز یکشنبه 22 مرداد 1402 حادثه تروریستی دیگر در حرم شاهچراغ رخ داد، که یک نفر به شهادت رسید و هفت نفر دیگر هم مجروح شدند. 

حمایت از اماکن عبادی در حقوق بین الملل؛ بند ج ماده (23) پروتکل اول الحاقی 1977 هر گونه حمله به مکان های عبادت را به عنوان هدف اعمال تلافی جویانه ممنوع کرده است. اساسنامه دیوان بین المللی کیفری نیز در ماده (8) هدایت عمدی حمله ضد ساختمان هایی را که برای مقاصد مذهبی اختصاص یافته و مشروط بر اینکه آن اهداف نظامی نباشند، جنایت جنگی محسوب کرده است. 

حمایت از اماکن عبادی در منابع فقه اسلامی، قرآن کریم در سوره سوره حج آیه 40 می فرماید: «الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللهِ کَثیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ». همان ها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینکه می‌گفتند: «پروردگار ما، خدای یکتاست!» و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه‌ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجد مسلمانان که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌شود! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع کنند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است. هم چنین قرآن کریم در سوره بقره آیه 114 می فرماید: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِی خَرَابِهَا أُولَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ» و چه کسانی ستمکارتر از کسانی هستند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری کردند، و در خرابی آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن [مراکز عبادت] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. برای آنان در دنیا خواری و زبونی است و در آخرت عذابی بزرگ است. ظاهر آیه بر تهدید کسانی دلالت دارد که احترام مکان های مذهبی را حفظ نمی کنند و مانع عبادت در آنها شده و بر انهدام و تعطیلی شعائر در آنها اقدام می کنند. همچنین قرآن کریم در سوره بقره آیه 190 فرموده: «وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ» در راه خداوند با کسانی که با شما می جنگند، بجنگید و تعدی نکنید همانا خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد. 

اقدامات اخیر گروه های تکفیری در حمله به حرم شاهچراغ در سرزمین اسلامی، همین فتنه انگیزی و ترویج فساد و آشوب را تداعی می کند که به واسطه نیروهای امنیتی و همچنین افراد با ایمان و غیور کشور اسلامی ایران، دفع خواهد شد، تا همانند این حرکت ها در سایر مکان های مذهبی ایران دیگر اتفاق نیفتد. و از طرفی معاهدات بین المللی ناظر بر حمایت از اماکن عبادی، اجرا شوند. 

حاصل آنکه، آنچه امروز در کشورهای اسلامی از حمله به مسلمانان در مکان های مذهبی به دست عده ای از گروه های مدعی اسلام رخ می دهد، مورد انکار، تقبیح و رد تمامی رهبران مذهبی و دینی جهان اسلام است، و از طرفی باید به این مسئله توجه داشت که قوانین منصوب شده توسط نهادهای بین المللی در حمایت از اماکن مذهبی تنها زمانی اعتراض و مورد مقابله به حساب می آید که با منافع کشورهای به ظاهر حامی حقوق بشر همخوانی داشته باشد، و از این حقوق بیشتر برای تبلیغات ضد کشورهای دیگر در مواقع اضطرار استفاده می کنند. 

و در نهایت هدف دشمن از این گونه حملات تروریستیِ گروه های ویران شدهِ پوسیده و سوخته، که از قِبلِ حامیان خسته خود شارژ می شوند، توهین به مقدسات و رعب و وحشت میان مردم مسلمان ایران است تا شوکی برای لرزش های بی حرکت خود باشد نه شوک به جمهوری اسلامی ایران.

کلید واژه ها: تروریسم مبارزه با تروریسم حمله داعش به شاهچراغ حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز داعش حمله تروریستی حمله تروریستی داعش


( ۴ )

نظر شما :