زمین به زودی گِل‌آلود می‌شود؛ ضد حمله اوکراین در مواجهه با شکست

۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹ کد : ۲۰۲۰۷۵۸ سرخط اخبار

"حمله متقابل اوکراین کُندتر از آن چیزی است که بسیاری انتظار داشتند و تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند که ممکن است فرصت «شکستن تدابیر دفاعی» روسیه و دستیابی به «دستاوردهای ارضی»، به زودی بسته ‌شود."

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی، ضدحمله کی‌یف پس از ماه‌ها آماده‌سازی در ماه ژوئن آغاز شد، اما پیشرفت آن برخی از ناظران را که امیدوار به بازپس‌گیری سریع‌تر سرزمین‌های تحت کنترل روسیه در جنوب و شرق این کشور بودند، ناامید کرد.

در حالی که اوکراین حمله خود را برای زمستان برنامه‌ریزی می‌کرد و منتظر تجهیزات نظامی بیشتر از سوی متحدان بین‌المللی خود بود، نیروهای روسیه به شدت در حال تقویت مواضع خود در امتداد خط مقدم ۹۰۰ کیلومتری بودند که از مرز خارکیف-لوهانسک در شمال شرقی اوکراین به سمت خرسون در جنوب غربی امتداد دارد.

تحلیلگران نظامی خاطرنشان می‌کنند که اوکراین اکنون با خطوط دفاعی فشرده و متوالی روسیه مواجه است که در برخی موارد عمق ۳۰ کیلومتری دارند و از میدان‌های مین، موانع ضد تانک و شبکه‌های گسترده خندق‌ها و سنگرها که توسط پهپادها، توپخانه و هلیکوپترهای روسی پوشانده شده‌اند، تشکیل شده است.

فرصت اندک

یکی از بزرگترین مشکلات اوکراین این است که چارچوب زمانی برای شکستن خطوط دفاعی روسیه محدود است و تنها چند ماه تابستان باقی مانده است تا کی‌یف در آن به دستاوردهای جدی برسد.

از نظر مایکل کلارک، تحلیلگر دفاعی و مدیرکل سابق اندیشکده «مؤسسه خدمات متحد سلطنتی» (RUSI)، این خطر وجود دارد که مرحله اول ضد حمله که برای بررسی تدابیر دفاعی روسیه طراحی شده است، بیش از حد طولانی شود.

کلارک چهارشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: اینطور در نظر گرفته شده بود که یک حمله دو مرحله‌ای در کار باشد، با نوعی کاوش در مرحله اول برای شناسایی نقاط ضعف در خط مقدم روسیه، به دنبال آن مرحله دوم باشد که در آن حجم زیادی از نیرو به کار گرفته شود. و ما هنوز در مرحله اول هستیم که بیشتر از آنچه آنها انتظار داشتند، به طول انجامیده است.

او گفت: «اگر مرحله اول خیلی طول بکشد، آنها پیش از آغاز تغییرات آب و هوایی و شروع فاز دوم، زمان کافی برای خود باقی نمی‌گذارند.» گرچه او باور دارد که این یک سناریوی بعید است، اما کلارک خاطرنشان کرد که فشارهای زمانی می‌تواند اوکراین را وادار کند که واحدهای نظامی‌ای را که برای استفاده در مرحله دوم ضدحمله برنامه‌ریزی شده، زودتر از موعد مستقر کند؛ امری که به گفته او، روسیه برای آن لحظه‌شماری می‌کند.

او افزود: خطر بعدی این است که آنها نخواهند توانست از بخش عمده‌ای نیروهای خود و در حجم کافی برای ایجاد تفاوت در میدان نبرد استفاده کنند... من نسبت به این حمله بدبین نیستم، اما خطرات این که ممکن است حمله آتی کارساز نباشد، با گذشت زمان بیشتر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها که با تغییرات آب و هوا ایجاد می‌شود و حمله را در فصل پاییز چالش‌برانگیزتر می‌کند، زمین‌های مملو از گل و لای است که جاده‌ها و زمین‌ها را عملا غیر قابل استفاده می‌کند.

کنراد موزیکا، متخصص اطلاعات نظامی و رئیس یک شرکت مشاوره چهارشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: مساله آب و هوا، همواره یک فاکتور برای کی‌یف بوده است. فکر می‌کنم که اوکراینی‌ها انتظار داشتند که ضدحمله تکانه کافی را به دست آورد تا به آنها اجازه دهد تا با سرعت بسیار بیشتری به سمت جنوب پیشروی کنند. اما این اتفاق نیفتاد. فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم اوکراینی‌ها تا سه ماه، تا تمام شدن مهماتشان زمان دارند و بعد از آن زمین دوباره بسیار گل‌آلود می‌شود.


( ۳ )

نظر شما :