درخواست نمایندگان کنگره از بلینکن درباره تهدید احتمالی ترکیه علیه منافع امنیت ملی آمریکا

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۵ کد : ۲۰۲۰۵۴۶ سرخط اخبار

نمایندگان کنگره از آنتونی بلینکن خواستند در صورتی که آنکارا دست به اقداماتی بزند که منافع امنیت ملی آمریکا را تهدید کند ارسال سلاح به ترکیه را متوقف یا به تاخیر بیندازد یا تسلیحات ارسالی را بازگرداند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آر تی، نمایندگان کنگره در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آن شدند که در مذاکره با ترکیه درخصوص الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هرگونه توافق نهایی با آنکارا برای فروش و نوسازی جنگنده‌های F-۱۶ شامل مکانیسم‌هایی برای توقف یا تأخیر ارسال یا حتی بازگرداندن این تسلیحات باشد.

نمایندگان از بلینکن «شدیدا» درخواست کردند، مکانیسم‌هایی برای توقف تعامل نظامی با ترکیه در صورت تهدید اتحاد ناتو و در صورتیکه ترکیه همچنان از پیوستن سوئد به این ائتلاف به عنوان یک «گروکشی» برای به دست آوردن هواپیماهای F-۱۶ استفاده کند، در نظر گرفته شود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اخیراً با رهبران کنگره که موظف به تصویب فروش تسلیحات بودند، ملاقات کردند تا اطمینان حاصل کنند کنگره در توافقی با ترکیه که فروش F-۱۶ را به موافقت آنکارا با الحاق سوئد به ناتو مرتبط می‌کند، وارد نمی‌شود.


( ۹ )

نظر شما :