شکست یا پایان عملیات؟

این بار نوبت غزه!

۱۵ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در پی ناکامی رژیم صهیونیستی در یورش دو روزه و به شهر و اردگاه جنین، اکنون کابینه افراطی نتانیاهو به فکر حمله مجدد به نواز غزه افتاده است تا بتواند به نحوی روی شکست های خود سرپوش گذاشته و از طرف دیگر با تداوم فضای امنیتی شرایط لازم برای کاهش فشارها و انتقادها علیه دولت خود را فراهم آورد. در
این بار نوبت غزه!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در پی ناکامی رژیم صهیونیستی در یورش دو روزه و به شهر و اردگاه جنین، اکنون کابینه افراطی نتانیاهو به فکر حمله مجدد به نواز غزه افتاده است تا بتواند به نحوی روی شکست های خود سرپوش گذاشته و از طرف دیگر با تداوم فضای امنیتی شرایط لازم برای کاهش فشارها و انتقادها علیه دولت خود را فراهم آورد. در همین باره بامداد دیروز چهارشنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مواضع مقاومت فلسطین در نوار غزه را بمباران کردند. به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، حدود ساعت چهار بامداد، جنگنده‌های تجسسی رژیم صهیونیستی به پایگاه مقاومت در بیت لاهیا حمله کردند و پس از مدت کوتاهی با دو موشک هواپیماهای جنگی، همان محل را هدف قرار دادند. جنگنده‌های اشغالگر به بمباران سایت البیدر مقاومت در غرب غزه ادامه دادند و خسارات زیادی به منازل اطراف وارد کردند.

همچنین خبرگزاری فلسطینی سما گزارش داد، جنگنده‌های اشغالگران صبح امروز دو نقطه وابسته به مقاومت فلسطین را در نوار غزه هدف قرار دادند.این خبرگزاری به نقل از منابع محلی و امنیتی گزارش داد که جنگنده‌های اشغالگر با دو موشک از هواپیماهای جنگی و موشک سوم از هواپیماهای شناسایی، منطقه شرقی مقاومت در شهر بیت لاهیا در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند.

ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بامداد امروز پس از تجاوز به مواضع مقاومت در نوار غزه بیانیه‌ای صادر کرد.ارتش رژیم اشغالگر در بیانیه خود مدعی شد جنگنده‌های آن به چند سایت متعلق به حماس حمله کردند.اشغالگران ادعا کردند که شهرک سدیروت مورد اصابت پنج راکت از نوار غزه قرار گرفته است.بر اساس آنچه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آژیرهای هشدار درباره شلیک راکت و موشک در شهرک‌های مرزی نوار غزه به صدا درآمد، در حالی که گزارش‌های مطبوعاتی از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه حکایت داشتند.خبرنگار آرتی در غزه از شلیک گلوله خمپاره از نوار غزه به سمت شهرک‌های اطراف غزه خبر داد و گفت: گنبد آهنین اسرائیل در تلاش برای مقابله با این موشک‌ها برآمد. روزنامه عبری زبان «معاریو» نیز با اشاره به فعال شدن آژیر هشدار در سدیروت و حومه غزه، تاکید کرد که گنبد آهنین پنج راکت شلیک شده از غزه به سمت شهرک‌های اطراف غزه را رهگیری کرده است. 

-    پیروزی در جنین 

اگرچه رژیم صهیونیستی پایان عملیات در جنین را دلیل عقب نشینی از این شهر و ارودگاه اعلام کرده اند، اما به اذعان بسیار از ناظران و نیز با در نظر گرفتن خبرهای میدانی از جنین، عملا ناتوانی صهیونیست ها در تقابل با مقاومت باعث شد که برای تصاعد ناامنی به عملیات خود پایان دهند.  در همین راستا خبرنگار المیادین در فلسطین اشغالی بازگشت مردم به اردوگاه جنین را پس از عقب نشینی نیروهای اشغالگر از آن به دلیل ضربات مقاومت تایید کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حمله به جنین رسما پایان یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از طریق حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که «پس از گذشت ۴۸ ساعت از عملیات غافلگیرانه برای خنثی کردن برخی فعالیت‌ها، تمامی نیروهای امنیتی اردوگاه و شهر جنین را ترک کردند.» با این وجود خبرنگار المیادین در فلسطین اشغالی نیز درباره خروج اشغالگران گفت که پس از عقب نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از اردوگاه جنین، مردم در حال بازگشت به این اردوگاه و رزمندگان مقاومت در خیابان‌ها در حال گشت زنی هستند.

خبرگزاری فلسطینی سما نیز گزارش داد، نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی نیمه شب به طور کامل از شهر جنین و اردوگاه آوارگان آن در شمال کرانه باختری اشغالی عقب نشینی کردند. در عملیات نظامی دو روزه اشغالگران ۱۲ فلسطینی شهید و ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. این خبرگزاری هم چنین گزارش داد، نیروهای زیادی از ارتش اشغالگر پس از عقب نشینی از اردوگاه و مناطق مختلف، در حومه شهر جنین مستقر شده‌اند. همچنین در حالی که خدمه آمبولانس در حال تلاش برای ورود به داخل اردوگاه بودند، در میان احتیاط زیاد نسبت به احتمال حضور نیروهای ویژه اسرائیلی در این اردوگاه برق در آنجا قطع شد.

یکی از فرماندهان میدانی گردان‌های القدس در اردوگاه جنین در واکنش به گزارش رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر عقب نشینی نیروهای اشغالگر به المیادین گفت: ما با اخبار عقب نشینی کاری نداریم و از رزمندگان مقاومت می‌خواهیم مراقب باشند و به دستورات رهبری تیپ جنین عمل کنند. گردان‌های الناصر صلاح الدین نیز از رزمندگان مقاومت خواست که «فریب و گمراه کردن دشمن نخورند و همه را به هوشیاری و آمادگی بالا دعوت کرد، زیرا دشمن هرگز فریب خود را تضمین نمی‌کند.»

در جریان نبرد، گردان‌های القدس - تیپ جنین تعدادی ضربات و کمین مرگبار برای نیروهای اشغالگر انجام دادند که از جمله آنها کمین روز سه‌شنبه در محله الدمج به عنوان محور اصلی درگیری‌های رزمندگان مقاومت و نیروهای اشغالگر بود. گردان‌های «القسام» نیز تاکید کردند که مجاهدان آن درگیری‌های شدید داشتند و درگیری را از فاصله صفر با «ارتش» اشغالگر در داخل کوچه‌های اردوگاه جنین ادامه دادند و جراحات جدی وارد کردند. همچنین در این عملیات گردان‌های شهدای الاقصی آغاز فعالیت علنی خود را با تمامی تشکیلات خود در ایست‌های بازرسی و شهرک‌های اشغالی در کرانه باختری به عنوان انتقام و حمایت از جنین و اردوگاه آن اعلام کرد.

بعد از پیروزی مقاومت در جنین پیام های تبریک گروه های مختلف فلسطینی هم منتشر شد. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بامداد دیروز چهارشنبه تاکید کرد که مردم فلسطین با شکست دادن تجاوز به جنین و اردوگاه آن، پیروزی بزرگی به دست آوردند. «تیپ جنین» و رزمندگان دلاور آن این پیروزی بزرگ را رهبری کردند. تیپ جنین وابسته به گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تبریک پیروزی به دست آمده در جنین در برابر دشمن اسرائیلی تاکید کرد که مقاومت فلسطین در اردوگاه جنین شگفت‌انگیزترین حماسه‌ها، قهرمانی‌ها و فداکاری‌ها را رقم زد و دشمن خسارات گسترده‌ای را در تمامی سطوح متحمل شد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز ضمن تبریک به نیروهای جهادگر در اردوگاه جنین تاکید کرد که جنین همواره خاستگاه مقاومت بوده و هنوز نیز هست. همچنین گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن تبریک این ایستادگی افسانه‌ای به ساکنان اردوگاه جنین، جهادگران و نیروهای سرایا القدس، شهدای مسجد الاقصی و تمامی گروه‌ها تاکید کردند که رژیم اشغالگر ناامید و شکست خورده از جنین خارج شد و این حمله برایش تنها حسرت و شکست مفتضحانه داشت، روزگار نشان خواهد داد که سران دشمن در ارزیابی خود اشتباه کردند و جنین و سایر شهرهای کرانه باختری مستحکم‌تر و نقطه آغاز درد و رنج دشمن خواهند بود.

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری تاکید کرد: جهادگران ما در اردوگاه جنین فصل جدیدی از مقابله و مقاومت در برابر دشمن را گشودند که زمینه شکست و بیرون راندن رژیم اشغالگر را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر جنبش مجاهدین به تمام مردم فلسطین و ساکنان جنین و گروه‌های دلاور و موثر مقاومت بابت پایداری و جان‌فشانی‌شان در نبرد جنین تبریک گفت و به ارواح شهدای آزاده‌ای که با خون خود حماسه عزت و پیروزی را ترسیم کردند، ادای احترام کرد.
منذر الحایک، سخنگوی جنبش فتح نیز ضمن تبریک پیروزی جنین تاکید کرد: ویرانی و تخریبی که رژیم اشغالگر در جنین برجای گذاشت، مردم ما را مصمم‌تر خواهد کرد که به مبارزه خود ادامه دهند. اسماعیل رضوان، یکی از رهبران جنبش حماس نیز سه شنبه در گفت‌وگویی با المیادین اظهار کرد: عملیات تل‌آویو نشان داد که مقاومت در مکان و زمان درست ضربه زد و عملیات تل‌آویو آغاز پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر است.

-    واکنش های بیرونی و سکوت و مماشات غرب

در خارج از فلسطین هم یورش رژیم صهیونیستی به جنین واکنش های جدی به دنبال داشت. به گزارش سایت خبری المیادین، حزب الله لبنان و جنبش امل به ریاست نبیه بری پس از دیداری که با حضور تعدادی از مسئولان دو حزب برگزار شد، بیانیه ای صادر کردند. براساس این بیانیه، این دو حزب حمایت خود را از ملت و مقاومت فلسطین اعلام کرده و از همه آزادگان جهان خواستند از ملت و مقاومت فلسطین حمایت کنند.در این دیدار همچنین به تنش‌های موجود در مرزهای جنوبی لبنان و فلسطین اشغالی پرداخته شد و دو حزب نسبت به اقدامات متجاوزانه و مکرر رژیم صهیونیستی در مرزها و ایجاد حصاری برای الحاق بخش لبنانی شهرک الغجر هشدار دادند.

هم چنین احزاب مخالف مصری از دولت‌های عربی خواستند تماس‌ها و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند و اقدامات بین‌المللی جدی را علیه ارتش این رژیم اتخاذ کنند. د به گزارش روزنامه القدس العربی، جنبش دموکراسی مصر که شامل ۱۲ حزب مخالف است در بیانیه‌ای اعلام کرد که تجاوزات ظالمانه اسرائیل به شهر و اردوگاه جنین باید انگیزه‌ای برای قطع هرگونه ارتباط با این دولت فاشیست و نژادپرست باشد؛ دولتی که از انواع ابزارها برای حمله به ملت فلسطین استفاده می‌کند. این بار تجاوزات اسرائیل به حد بازگشت به سیاست اخراج فلسطینی‌ها از منازل و شهرهایشان رسید. این جنبش اعلام کرد که امروز(پنج‌شنبه) نشست مردمی را با حضور رؤسای احزاب این جنبش و تعدادی از شخصیت‌های مصری برگزار می‌کند.

حزب ائتلاف سوسیال مردمی نیز اعلام کرد: کهجنایت ارتش اسرائیل علیه ملت و مقاومت فلسطین در جنین ادامه سیاست متجاوزانه اسرائیل علیه ملت فلسطین است. این تجاوزات با همدستی آمریکا صورت می‌گیرد که این کشتارها را تحت عنوان تحقق امنیت اسرائیل توجیه می‌کند. ما از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم برای توقف حمله به جنین و حمایت از ملت فلسطین وارد عمل شوند. این حزب از تمام احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های مردمی مصر و عربی خواست بزرگترین کمپین‌ها را برای همبستگی با ملت فلسطین برگزار کنند. حزب کرامت مصر نیز سکوت اعراب در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد و از تمام سازمان‌های حقوقی عربی و بین‌المللی خواست برای تأمین فوری حمایت از غیرنظامیان در جنین و تمام مناطق کرانه باختری و پایان دادن به خشونت ارتش رژیم صهیونیستی تلاش کنند. با این وجود غربی ها و به خصوص ایالات متحده امریکا در جریان جنایت دور روزه صهیونیست ها در جنی و تجاوز به نوار غزه صرفا به دادن بیانیه و سکوت و مماشات در برابر این جنایت بسنده کرده اند.

-    از اعتراف به شکست تا عملیات دیگر

در کنار پیام های تبریک گروه های مقوامت فلسطینی برای پیروزی در جنین، رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه اعلام کرد، عملیات نظامی در شهر جنین و اردوگاه آن نتوانست گروه‌های نظامی را که جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این اردوگاه و شمال کرانه باختری تشکیل داده، به زانو درآورد. تامر هایمن، رئیس سابق این سرویس در گفت‌وگو با رادیو عبری زبان «کان» گفت، هدف از این عملیات تضعیف نیروهای مسلح فلسطین، ضربه زدن به زیرساخت‌های آنها و اجازه دادن به ارتش برای آزادی عمل مانند سایر شهرهای کرانه باختری بود. وی افزود، موشک‌هایی که دیروز از نوار غزه شلیک شد با هدف اتصال محور "جنین - تل‌آویو - غزه انجام شد. هایمن بعید دانست که جنبش حماس این موشک‌ها را شلیک کرده باشد و گفت، این جنبش اکنون علاقه‌ای به تشدید با رژیم صهیونیستی ندارد.

هایمن گفت، روشن است که عملیات اخیر در غزه مانع جنبش جهاد اسلامی نشد و شلیک موشک دیروز به سدیروت گواه روشنی بر آن بود و هدف اصلی عملیات شلیک راکت و عملیات تل‌آویو تاکیدی بر این امر است که عرصه‌ها در مقابله با رژیم صهیونیستی اتحاد دارند.از سوی دیگر، رسانه‌های صهیونیستی به شکست ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف مورد نظر خود در حمله به شهر جنین و اردوگاه آن اذعان و اعلام کردند، نمی‌توان مقاومت جنین را دو روزه نابود کرد.

به موازات این اعتراف به شکست ها، دیروز چهارشنبه رسانه‌های عبری اعلام کردند که افراد مسلح با خودرویی که با سرعت به سمت خودروی پلیس رژیم صهیونیستی در محله سامری در منطقه گریزیم در نزدیکی نابلس حرکت می‌کرد، تیراندازی کردند. به گزارش ‌ فلسطین الیوم به نقل از رسانه‌های عبری از تیراندازی از یک خودرو به یکی ایست‌های بازرسی پلیس اسرائیل در گریزیم واقع در نابلس خبر داد که تلفاتی نداشته است. به گزارش خبرگزاری شهاب، رزمندگان مقاومت فلسطین با تیراندازی یک خودروی پلیس رژیم صهیونیستی را در نزدیکی شهر نابلس هدف قرار دادند. این عملیات یک روز پس از عملیات دیگر در قلب تل آویو صورت گرفته که به زخمی شدن 10 صهیونیست منجر شد. ناظران معتقدند که این سلسله عملیات ها بی ارتباط با تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی به جنین و نوار غزه نیست.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو نوار غزه کرانه باختری جنبش حماس جنین


( ۳ )

نظر شما :