«سه خواسته پرهزینه» محمد بن سلمان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

۰۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۹ کد : ۲۰۲۰۲۴۸ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: سفیر اسبق امریکا در اسرائیل خبر داد که ولیعهد عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل «سه خواسته بسیار پرهزینه» مطرح کرده است.

«مارتین اندیک»، سفیر اسبق امریکا در اسرائیل، در مصاحبه با CNN گفت که «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، با جدیت پیگیر عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان است و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، هم خواستار این روابط است اما «هزینه سنگینی» برای آن تعیین کرده است.

اندیک ادامه داد که ولیعهد عربستان در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواستار «ضمانت امنیتی از جانب امریکا برای عربستان از نوع تعهد امریکا به ناتو، رفع هرگونه محدودیت در فروش سلاح به عربستان از جمله فروش جنگنده‌های F-35 و استقلال عمل عربستان در غنی‌سازی اورانیوم شده است».

وی تأکید کرد که معتقد است که بایدن تحت تأثیر تحولات منطقه و افزایش نقش چین در خاورمیانه، آماده تصمیمات غافلگیرکننده و رقم زدن موفقیت دیپلماتیک است.

وزارت خارجه عربستان به درخواست CNN برای توضیح درباره این مطالب پاسخ نداده است.

سفیر اسبق امریکا در اسرائیل افزود که ولیعهد عربستان به مشاوران بایدن گفته که آماده عادی‌سازی روابط اسرائیل در دولت بایدن است.

هفته گذشته ، پایگاه «اکسیوس» در گزارشی خبر داد که آموس هوکشتاین، مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا در امور انرژی و زیرساخت ها، برای پیگیری تلاش های واشنگتن به منظور عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به ریاض سفر کرده است.

اکسیوس افزود که هدف از سفر هوکشتاین، بررسی یکی از مهم ترین خواسته های عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل و درباره برای اجازه توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی، شامل غنی سازی اورانیوم است که واشنگتن و تل آویو پیش تر این موضوع را رد کرده اند.

اکسیوس توضیح داد که موضوع برنامه هسته ای، نقطه حساسی در مذاکرات عربستان و امریکا برای انجام توافق عادی سازی روابط با اسرائیل است.

پیش از آن نیز نشریه «نیویورک تایمز» گزارش داد که مقامات امریکایی احتمالا پیش از پایان سال جاری میلادی به توافقی میان عربستان و اسرائیل دست می یابند.

این مقامات، گفت و گوی اخیر میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به عنوان یک چرخش در تلاش های کاخ سفید برای نزدیک کردن اسرائیل و عربستان توصیف کردند.


( ۳ )

نظر شما :