علی لاریجانی مطرح کرد: توجه هگل به نقص دموکراسی لیبرال

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۰ کد : ۲۰۲۰۰۹۲ سرخط اخبار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از زمانی، تصور اشتباهی در کشور شکل گرفت که سیستم دیوانی مافیاست و این مجوزی شد تا اعضای ستادهای انتخاباتی وارد امور دیوانی شوند و درنتیجه امور دیوانی فربه اما کم‌خاصیت شود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش گرامیداشت کریم مجتهدی، مترجم و فلسفه‌پژوه طی سخنانی با بیان اینکه من شاگرد مورد طبع مجتهدی نبودم، اظهار کرد: چون من بعداً یک بلیه‌ای پیدا کردم و وارد عالم سیاست شدم که بعید می‌دانم خیلی مورد طبع آقای مجتهدی بود.

وی با اشاره به اندیشه سیاسی هگل و جایگاه آن در فلسفه غرب، افزود: یکی از مسائل مهمی که هگل به آن توجه کرد نقص دموکراسی لیبرال است. به نظر هگل دموکراسی لیبرال یعنی دیدگاهی که عموم مردم می‌پسندند، یعنی اینکه بر این گزاره استوار است که مردم از بقیه بهتر می‌فهمند چه چیزی به نفعشان است. هگل می‌گوید فهم عموم مردم، درک و بصیرت بیشتری نیاز دارد. پس هگل مخالف دموکراسی نیست بلکه مخالف سواستفاده از آن است.

وی ادامه داد: هگل برای حل این مشکل بروکراسی را مطرح می‌کند که یعنی مجموعه نخبگان جامعه که مردم این جمع نخبگان را انتخاب کنند تا آنان تصمیم‌سازی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته بروکراسی در کشور ما از قبل انقلاب به شکل بیمارگونه‌ای متولد شد، مخصوصاً در دهه پنجاه که درآمد نفتی بیشتر شد شغل دولتی بیشتر یک جایگاهی برای زندگی ساکن شد نه پویایی برای تصمیم‌سازی در اداره امور کشور. بعد از انقلاب افرادی تحصیلکرده بنا به ضرورت وارد سیستم دیوانی کشور شدند و تغییراتی هم پدید آوردند.

وی تصریح کرد: اما تصور اشتباهی در کشور ما شکل گرفت که سیستم دیوانی مافیاست و این را مجوزی برای خود ساختند که اعضای ستادهای انتخاباتی خود را در امور دیوانی به صورت گسترده وارد کنند تا نتیجه این شود که امور دیوانی فربه اما کم‌خاصیت شود.

لاریجانی یادآور شد: این روند درنهایت منجر به این شد که سیستم دیوانی از توانمندی لازم برای تصمیم‌سازی دور ماند. وقتی نخبگان در تصمیم‌سازی مشارکت نداشته باشند تصمیم‌گیران هم در کار خود وا می‌مانند.


( ۱ )

نظر شما :