واکنش‌ها به «بازگشایی» سفارت ایران در ریاض

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۳ کد : ۲۰۱۹۹۱۳ سرخط اخبار

سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان روز سه‌شنبه بازگشایی شد؛ این رویداد مهم واکنش‌های متفاوتی در سطح جهان به همراه داشت.

به گزارش ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض بعد از ظهر روز سه‌شنبه با حضور برخی دیپلمات های ایرانی و سعودی به طور رسمی بازگشایی شد.

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، سرپرست فعلی سفارت ایران در ریاض در مراسم بازگشایی سفارت حضور داشتند.

همزمان با بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرود ملی پخش شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارت کشورمان در عربستان به اهتزاز در آمد .

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران در این مراسم سخنرانی کرد.

وی تاکید کرد که امروز روزی مهم در تاریخ روابط ایران و عربستان است.

بیکدلی گفت: از حضور در کشور دوست و برادرمان عربستان بسیار خشنود هستیم. با برافراشته شدن پرچم ایران در عربستان و پرچم عربستان در ایران، همکاری دوجانبه میان دو کشور به اوج خود خواهد رسید.

وی تاکید کرد که در مرحله آتی شاهد صفحه جدیدی از روابط دوجانبه و منطقه‌ای و همکاری‌های گسترده خواهیم بود.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران و عربستان دارای ظرفیت‌های بسیاری در ابعاد مختلف دولتی و مردمی برای گسترش روابط هستند.

بیکدلی با تشکر از تسهیلات ارایه شده جهت بازگشایی و فعالیت سفارت ایران اظهار داشت: فعالیت سفارتخانه های دو کشور مسیر همکاری های دو کشور را تسهیل می کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در خصوص بازگشایی سفارتخانه، سرکنسولگری و نمایندگی کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی، اظهار داشت: در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده و اکنون نمایندگی‌های مذکور با حضور مسئولان وزارت امور خارجه دو کشور رسما بازگشایی می‌شوند.

در پی بازگشایی سفارت تهران در ریاض، نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توئیتی اعلام کرد: با وجود مخالفت صهیونیست‌ها با هسته‌ای شدن عربستان، در فصل جدید روابط میان تهران و ریاض همکاری در حوزه فناوری های صلح آمیز هسته ای و انتقال تجربیات و دستاوردهای ایران به این کشور وفق قوانین بین المللی و زیرنظر آژانس، می تواند یکی از محورهای اصلی در مناسبات دوجانبه باشد.

از سوی دیگر رسانه های صهیونیستی روز گذشته در آستانه بازگشایی سفارت کشورمان در ریاض اعلام کردند که در سایه نزدیک شدن روابط ایران و عربستان و ایران و امارات، رژیم صهیونیستی در جبهه مقابله با ایران تنها رها شده است.

این رسانه ها اعلام کردند که ایران بعد از هفت سال سفارت خود در ریاض را بازگشایی کرد، امارات نیز در آستانه پیوستن به یک ائتلاف دریایی جدید به رهبری ایران است و این نزدیکی روابط، هشدارهای مهمی می دهد مبنی بر اینکه نقشه خاورمیانه در حال تغییر است.

از طرفی دیگر جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به این که ارزیابی آمریکا درباره بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک چیست و این اقدام ممکن است چه تاثیراتی در منطقه داشته باشد، گفت: «ما از اتحاد بیشتر، گفتمان بیشتر و شفافیت بیشتر در منطقه حمایت می‌کنیم.»

کربی با نادیده گرفتن نقش ثبات‌زدای آمریکا در خاورمیانه از جمله حضور نظامی مداخله‌جویانه این کشور در این منطقه، ادعاهایی را علیه نقش ایران در منطقه مطرح کرده و ادامه داد: «اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض بتواند به افزایش شفافیت عملکردشان(ایران) و دلیل آن کمکی بکند، اگر بتواند باعث تنش‌زدایی شود، اگر بتواند موجب کم شدن رفتار ثبات‌زدایشان شود، از جمله موانعی که در کشتیرانی ایجاد می‌کند، همان‌طور که طی چندین روز گذشته در تنگه هرمز کرده‌اند، در این صورت، تحولی مثبت خواهد بود.»

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک نشست خبری  در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را به عنوان یک کانال ارتباطی با ایران در نظر می‌گیرد و آیا این موضوع می‌تواند موجب تسهیل امور در این زمینه شود، گفت: «ما همواره گفتمان مستقیم و دیپلماسی را، از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه  تشویق کرده‌ایم. تبادل سفرا گام تعجب‌آوری در روند این گونه گفتمان نیست.»
پاتل ادامه داد: «ما همچنان امیدواریم که گفت‌وگو بتواند به تنش‌زدایی و افزایش ثبات منطقه کمک و به نگرانی‌های دیرین منطقه‌ای رسیدگی کند.»

همچنین استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا سازمان ملل بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی را اقدامی مثبت در منطقه تلقی می‌کند، گفت: «فکر می‌کنم هر زمانی که دو کشور، به ویژه دو کشوری که نفوذ بالایی در آن منطقه، در منطقه خلیج فارس دارند، در گفتمانی صریح و سازنده مشارکت داشته باشند،‌ برای منطقه مفید است.»

بر اساس این گزارش، اغلب رسانه های عربی با انتشار ویدیو و تصاویری از لحظه بازگشایی سفارت ایران در عربستان، این رویداد را بازتاب دادند.

کابران عرب شبکه های اجتماعی نیز به طور گسترده ویدیوی بازگشایی سفارت ایران در ریاض را در صفحات خود منتشر کردند.


( ۱ )

نظر شما :