اتحادیه آفریقا: بحران سودان از طریق نظامی حل نمی شود

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۲۰۱۹۷۶۵ سرخط اخبار

اتحادیه آفریقا بار دیگر تاکید کرد، بحران درگیری در سودان که منجر به تخریب زیرساخت های این کشور شده است، با ابزار نظامی قابل حل نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این اتحادیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، دستیابی به یک راه حل در صورت ادامه "درگیری وحشیانه" بعید است. هیچ توجیهی برای درگیری فعلی در سودان بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع وجود ندارد که منجر به کشتار بی رویه و تخریب زیرساخت های کشور شده است. باید روند انتقال سیاسی تکمیل شود و سپس با برگزاری انتخابات یک دولت مدنی دموکراتیک تشکیل شود.

اتحادیه آفریقا مخالفت کامل خود را با هرگونه مداخله خارجی در سودان اعلام کرد.

موسی فقی، رئیس کمیسیون آفریقا قرار است نشستی در سطح بالا برای بررسی مکانیسم‌های اجرای نقشه راهی برگزار کند که اتحادیه آفریقا برای پایان دادن به بحران سودان وضع کرده است.

قرار است اتحادیه به عنوان بخشی از تلاش های خود برای دستیابی به راه حلی پایدار در سودان، نمایندگان خود را به کشورهای همسایه سودان بفرستد.

درگیری میان ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو از ۱۵ آوریل به دلیل اختلاف بر سر طرح ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش و درجه بندی مناصب رهبری شروع شد که در اثر آن ضمن تخریب زیرساخت ها، چندصد تن کشته و زخمی و هزاران تن نیز آواره شده اند.

از سوی دیگر، البرهان در جریان بازرسی از نیروهای مستقر در برخی از پایگاه ها اعلام کرد، ارتش سودان هنوز از نیروهای مرگبار خود کامل استفاده نکرده است اما اگر نیروهای واکنش سریع به صدای عقل توجه نکنند یا به آن پاسخ ندهند، مجبور به استفاده از آن خواهد شد.

وی تاکید کرد، بر اساس بیانیه نیروهای مسلح سودان، "نیروهای مسلح تا رسیدن به پیروزی آماده نبرد خواهند ماند و شورشیان نخواهند توانست این کشور را تصرف کنند."

البرهان گفت، همه مناطق و لشکرها هنوز تمام نیروهای خود را حفظ کرده اند و کنترل خود را بر تمام نقاط کشور گسترش داده اند.

وی درباره تمدید آتش بس میان گفت، به منظور تسهیل جریان خدمات رسانی به شهروندانی که از تجاوزات شورشیان به ستوه آمده اند، این آتش بس تصویب شد.

روز دوشنبه ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع با تمدید آتش بس به مدت پنج روز موافقت کردند.

دفتر ایالات متحده در امور آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد، "تمدید آتش بس به انجام کمک‌های بشردوستانه بیشتر و احیای خدمات اولیه و بحث در مورد امکان تمدید طولانی‌تر کمک می کند.

شواهد نشان می دهد با وجود تمدید آتش بس، طرفین درگیر به آن پایبند نمانده اند و درگیری ها در مناطق مختلف همچنان ادامه دارد تا جایی که یکی از ساکنان گزارش داد، در درگیری ها در جنوب خارطوم از سلاح های مختلف استفاده شد.

از ۲۲ ماه مه، میانجی‌های سعودی و آمریکایی خواستار برقراری آتش‌بس هستند که تا این لحظه در حد جوهر روی کاغذ باقی مانده است و در عمل بمباران هوایی و توپخانه ای متوقف نشده و تحرک خودروهای زرهی ادامه دارد.

رشید عبدی، تحلیلگر متخصص در امور شاخ آفریقا، با اشاره به ادامه درگیری ها در سودان در توئیتی نوشت، "در سودان آتش بس وجود ندارد". بین واقعیت میدانی سودان و دیپلماسی در جده شکاف عمیقی وجود دارد.

از سوی دیگر، ماجد الانصاری، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر بر حمایت کشورش از تلاش‌های عربستان برای دستیابی به آتش‌بس در سودان تاکید کرد.

وی گفت، دفع الله الحاج علی، رئیس شورای حاکمیت سودان با سلطان المریخی، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر در دوحه راه حل های بحران سودان، به ویژه جنبه های انسانی و آتش بس را بررسی کردند.

انصاری در نشست هفتگی رسانه‌ها تاکید کرد: قطر از همه طرف‌ها در سودان در چارچوب میانجیگری های عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا استقبال می کند.

همچنین استاندار استان البحر الاحمر سودان اعلام کرد، از ساعت ۱۱ شب تا پنج صبح به وقت محلی در شهر پورت سودان، دومین شهر بزرگ سودان ممنوعیت آمد و شد برقرار است.


نظر شما :