بلومبرگ: جنگنده‌های «اف-۱۶» در اوکراین در برابر پدافند هوایی روسیه مقاومت نخواهند کرد

۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۳ کد : ۲۰۱۹۷۱۷ سرخط اخبار

بلومبرگ گزارش داد که جنگنده‌های F-۱۶ که غرب قصد دارد به اوکراین بدهد، ضعیف بوده و در مقابل پدافند هوایی روسیه تاب مقاومت ندارند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت، جنگنده‌های غربی «اف-۱۶» که به اوکراین اعزام می‌شوند، برخلاف آنچه نیروهای روسی در اختیار دارند، به رادارهای ضعیف و مهمات کوتاه برد مجهز خواهند شد.

این روزنامه احتمال داد که اوکراین از این جنگنده‌ها فقط برای تقویت پدافند هوایی خود یا در عملیات‌های ویژه استفاده خواهد کرد.

به گفته جان ونبل، خلبان سابق نیروی هوایی آمریکا، اگر از F-۱۶ برای حمله به مواضع روسیه استفاده شود، رادارهای روسی می‌توانند آنها را قبل از اینکه به اندازه کافی برای حمله نزدیک شوند، شناسایی کنند و بنابراین به سادگی منهدم شده و حمله خنثی می‌شود.

وی اشاره کرد که مقامات اوکراینی پس از دریافت جنگنده‌های F-۱۶ باید سطح انتظارات خود را در مورد امکان تغییر  توازن قوا به نفع خود در میدان نبرد کاهش دهند.

برایان تانهیل، کارمند سابق نیروی هوایی آمریکا که در توسعه شبیه سازهای F-۱۶ شرکت داشت، اشاره کرد که کی‌یف باید انتظارات خود را برای دریافت این نوع جنگنده کاهش دهد، زیرا آغاز استفاده از آن توسط خلبانان اوکراینی در واقع انتقال از یک مدل قدیمی به مدل دیگر خواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ۲۱ مه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی، پس از اجلاس سران گروه هفت کشور صنعتی در هیروشیما اعلام کرد که غرب آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با هواپیماهای جنگی نسل چهارم از جمله F-۱۶ آغاز خواهد کرد.

در عین حال، جیک سالیوان دستیار رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی اعلام کرد که واشنگتن با کشورهای متحد در مورد انتقال این جنگنده‌ها به کی‌یف گفت‌وگو خواهد کرد.

وی اشاره کرد که طبق گفته دولت آمریکا، این جنگنده‌ها جهت آماده سازی برای شروع ضد حمله کی‌یف در لیست اولویت قرار نگرفته‌اند.


( ۱ )

نظر شما :