با درک معادله قدرت

عمران خان دنبال تنش نیست

۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۹۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عمران خان نمی خواهد به هر قیمتی شده به قدرت بازگردد، چرا که خوب می داند تنش و برخورد با ارکان اصلی قدرت به ویژه سازمان امنیت و ارتش نه تنها سودی ندارد بلکه هزینه های بسیار سنگینی هم در برخواهد داشت.
عمران خان دنبال تنش نیست

نویسنده: سوفی لاندرن

دیپلماسی ایرانی: عمران خان، نخست‌وزیر سابق که یک سال است ارتش و دولت را به چالش می‌کشد، تحت فشار مقامات با موجی از خروج و ترک خدمت معاونین خود مواجه است.

عمران خان با آگاهی از این که رویارویی خشونت آمیز بین او و دولت و ارتش به ضرر اوست، به دنبال راه نجاتی است. نخست وزیر سابق پاکستان روز چهارشنبه بیست و چهارم مه پیشنهاد بازگشت به آرامش را داد. او در پیام ویدیویی به هواداران خود در لاهور گفت که آماده تشکیل کمیته ای برای گفت وگو با دولت است و احتمال  دارد از درخواست خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام صرف نظر کند.

او به مدت یک سال برای به دست آوردن سازماندهی انتخابات عمومی و تلاش برای به دست آوردن مجدد قدرت از طریق صندوق های رای پس از شکست در پارلمان در آوریل 2022، پس از رای عدم اعتماد، مبارزه می کرد.

دولت به رهبری شهباز شریف سر تشکیلات خود، تحریک انصاف پاکستان را از بین برد و همه رهبران و هزاران نفر از هوادارانش را دستگیر کرد. پاکستان در حال تجربه سرکوبی است که در تاریخ سابقه نداشته است.

روز چهارشنبه، وزیر دفاع حزب تحریک انصاف را ممنوع کرد و آن را به حمله به دولت متهم کرد. در 9 مه، دستگیری عمران خان توسط شبه نظامیان خشم بی سابقه ای را در بین مردم برانگیخت. هزاران نفر از هواداران در سراسر کشور برای اعتراض به خیابان ها آمدند. ساختمان‌های عمومی و نظامی هدف قرار گرفتند، بدون این که بتوان مشخص کرد که آیا عاملان خشونت پیروان عمران خان هستند یا تحریک‌کنندگانی که به گونه‌ای عمل می‌کنند که جنبش او را بدنام کنند.

خود او نیز هفته گذشته به دادگاه احظار شد و برای مدتی نیز دستگیر شد اما به فاصله کوتاهی بعد از بازداشت آزاد شد.

پاکستان در حال حاضر فضای تند و پرتنشی را سپری می کند. عمران خان از شیوه برکناری اش از قدرت آزرده خاطر است و آن را نتیجه ساخت و پاخت خارجی علیه خود می داند. برای همین دائما از توطئه ای سخن می گوید که علیه او به انجام رسید. 

پارلمان پاکستان سال گذشته وی را تنها 48 ساعت بعد از بازگشت از روسیه از قدرت کنار گذاشت. اتفاقی که شائبه توطئه در پاکستان را توسط غربی ها بیش از پیش تقویت کرد.

با این وجود عمران خان نمی خواهد به هر قیمتی شده به قدرت بازگردد، چرا که خوب می داند تنش و برخورد با ارکان اصلی قدرت به ویژه سازمان امنیت و ارتش نه تنها سودی ندارد بلکه هزینه های بسیار سنگینی هم در برخواهد داشت. عمران خان تاریخ پاکستان را می داند و به خوبی آگاه است که سیاستمداران و دولتمردان پیش از او چگونه سقوط کردند در حالی که از جایگاه اجتماعی و سیاسی بالایی برخوردار بودند. برای همین خوب می داند برای ماندن در قدرت باید جانب احتیاط را به خوبی حفظ کند تا ناگهان از گردونه سیاست کنار گذاشته نشود. به ویژه که وضعیت اجتماعی و اقتصادی پاکستان روز به روز وخیم تر می شود و این وضعیت می تواند او را نیز قربانی کند.

منبع: لوموند/ تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: عمران خان پاکستان بحران سیاسی در پاکستان ارتش پاکستان سازمان اطلاعات ارتش پاکستان اقتصاد پاکستان تنش سیاسی


( ۲ )

نظر شما :