نقد مختصری در خصوص بیانیه هیات حقیقت یاب ایران

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۵ کد : ۲۰۱۹۶۸۷ سرخط اخبار

هیات حقیقت‌یاب که از اسمش مشخص است باید کارش بررسی و تحقیق، آن هم از منظر قضایی و حقوقی باشد ولی این هیات هنوز تشکیل نشده، دست خود را رو کرد و بجای گزارش تحقیق، یک بیانیه سیاسی داد. با این اقدام، آن‌ها نشان دادند تفاوت‌شان، با بقیه اهرم‌هایی مانند گزارشگر ویژه، گزارشگران موضوعی و .... فقط در اسم‌شان است.
 

پس از پیروزی انقلاب مردمی ایران در سال 1357 و رای بیش از 98% به انتخاب نظام جمهوری اسلامی معاندان، یکی از بخش‌های پازل فشار به کشور و انقلاب نو پا را حقوق بشر قرار دادند. به لحاظ تسلط آن‌ها بر مراجع بین‌المللی حقوق بشری به صورت تدریجی هر از چند گاه به بهانه‌ای از یکی از اهرم‌های فشار استفاده کردند.

تا این زمان که 44 سال از این انقلاب مردمی سپری شده است، گزارشگران متعدد ویژه کشوری، گزارشگران موضوعی، قطعنامه‌های پی در پی، هر سال دو قطعنامه، تهیه گزارش توسط دبیرکل سازمان ملل سالی دوبار، تنظیم و اجرا شده است. این اقدامات در ظاهر تاثیری بر زندگی مردم نداشته ولی هدف اصلی معاندان تخریب چهره نظام اسلامی و جلوگیری از پیشرفت کشور مستقل ایران و در توجیه اقدامات ضد ایرانی، مانند تحریم اقتصادی، اقدامات تروریستی و جنایت علیه مردم این کشور می‌باشد.

در سال 1401 معاندان از طریق ده‌ها شبکه تلویزیونی، ماهواره و هزاران سایت از پلتفرم‌های که در کشورهایشان، تاسیس و پشتیبانی کرده‌اند، کودکان این سرزمین را تحریک و آموزش و ترغیب به تخریب و قتل هموطنان نمودند. در این تحرکات بیش از 50 نفر از حافظان امنیت و 30 نفر از مردم بی‌گناه به دست تروریست‌های مسلح تربیت شده آمریکا و کشورهای غربی به شهادت رسیدند که حمله تروریستی به مردم درحرم شاهچراغ یکی از آنها بود. در همین مدت ، کشورهای غربی به پیروی از آمریکا با بهانه دفاع از مردم ایران بخصوص زنان، تحریم های متعددی تعیین و اعمال کردند.

اقدام دیگر آنها استفاده از اهرم فشاری بنام هیات حقیقت‌یاب بود. هیات حقیقت‌یاب که از اسمش مشخص است باید کارش بررسی و تحقیق، آن هم از منظر قضایی و حقوقی باشد ولی این هیات هنوز تشکیل نشده، دست خود را رو کرد و بجای گزارش تحقیق، یک بیانیه سیاسی داد. با این اقدام، آن‌ها نشان دادند تفاوت‌شان، با بقیه اهرم‌هایی مانند گزارشگر ویژه، گزارشگران موضوعی و .... فقط در اسم‌شان است .

طی چند هفته گذشته، و در پی اعدام 3 نفر افراد تروریست که با سلاح جنگی سه نفر را به شهادت رسانده و چندین نفر را مجروح کردند و در یک روند رسیدگی قضایی که بیش از 7 ماه با حضور وکیل مدافع در یک دادرسی عادلانه و با ادله قوی جرم ،تصاویر دوربین‌ها و اقرار آنها جنایت‌شان به اثبات رسید و مجازات شدند، متاسفانه هیات حقیقت‌یاب بجای تحقیق و بررسی، و جمع آوری ادله، طی بیانیه‌ای اعلام کرد (اعدام این 3 نفر با توجه به دست داشتن این افراد در تظاهرات از طریق اعترافات به دست آمده تحت شکنجه بسیار نگران‌کننده است) در بیانیه هیات هیچ اشاره‌ای به شهادت 3 نفر و مجروح شدن چند نفر از مردم توسط محکومین، به وسیله سلاح جنگی نشده است. این هیات حقیقت یاب باید پس از تحقیق کامل طی دو نوبت تا آخر سال از یافته‌های مستند خود، گزارشی به شورای حقوق بشر ارائه نماید!!!!!!
 

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل                   

نویسنده: بینا


( ۱ )

نظر شما :

خسرو ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۴
باید حقیقت یابی را به گروه‌های مردم نهاد داخل کشور سپرد تا دروغهای غربی‌ها را مردم باور نکنند انجمن های داخل کشور می‌توانند با پشتیبانی دولت جمهوری اسلامی و آزادانه ، تخلف های موجود در ادارات و نهادهای دولتی را آنالیز کنند و در صورت کشف تخلف و حق کشی آن را منتشر کنند شرط لازم و ضروری در چنین حالتی -- حمایت از نهادهای مردمی ناظر ، بعد از انتشار تخلفات سازمان‌های قدرتمند میباشد
ابراهیم قدیمی ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۳
بنظر میرسد در دادگاهها کشورهای غربی نیز انجام جرم توسط متهم با هیئت منصفه است که از داوطلبین واجد شرایط با انتخاب وکلای مدافع است۔قاضی حکم تنبیه را میدهد و تایید انجام جرم توسط مجرم با او نیست۔دادگاههای ایران هیئت منصفه دارد۔