لاوروف به نماینده چین: «موانع جدی» برای راه حل صلح‌آمیز در اوکراین می‌بینیم

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۷ کد : ۲۰۱۹۶۸۱ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با فرستاده ویژه چین برای برقراری آتش بس بین اوکراین و روسیه از موضع متوازن پکن و تمایل این کشور برای ایفای نقشی مثبت قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه در دیدار با لی هوی، نماینده چین در مسکو، با ستایش نقش «مثبت» پکن، گفت که «موانع جدی» بر سر راه حل صلح آمیز در اوکراین وجود دارد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزیر خارجه روسیه (در این دیدار) بر تعهد مسکو به نفع راه‌حل سیاسی-دیپلماتیک برای جنگ اوکراین تاکید کرد و به وجود موانع جدی در برابر از سرگیری مذاکرات صلح که عاملاشان اوکراین و حامیان غربی آن هستند، اشاره کرد.»

در این بیانیه آمده است: «سرگئی لاوروف از چین به خاطر موضع متعادلش در قبال بحران اوکراین و تمایل پکن برای ایفای نقش مثبت در حل و فصل آن قدردانی کرد.»

نماینده چین، لی هوی، که پیش از این به عنوان سفیر پکن در مسکو خدمت می کرد، یک هفته پیش به اروپا سفر کرد.

برلین در جریان سفر لی به آلمان از نماینده چین خواست تا روسیه را تحت فشار قرار دهد تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

دولت پکن یک طرح ۱۲ بندی برای صلح در اوکراین ارائه کرده که شامل اعلام یک آتش‌بس است؛ اما درباره اینکه روسیه باید نیروهایش را از مناطق تحت کنترل خود در اوکراین خارج کند، اشاره‌ای نکرده است.

این پیشنهاد از سوی کشورهای غربی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و ناتو می‌گوید پکن صلاحیت کامل را برای ایفای نقش میانجی‌گر در نبرد اوکراین ندارد؛ شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در مارس ۲۰۲۳ به مسکو رفته بود.

دولت واشنگتن ضمن پیش بینی نقشی برای پکن در سازش مورد مذاکره نهایی بین مسکو و کی‌یف نسبت به تمایلات چین به عنوان یک صلح‌ساز به دلیل روابطش با مسکو تردید دارد. کاخ سفید در مارس ۲۰۲۳ تلاش کرد تا درخواست مورد انتظار پکن برای آتش‌بس را از مسیرش منحرف کند و یکی از سخنگوهای دولت آمریکا گفت که چنین اقدامی به عنوان "تایید موثر فتح روسیه" عمل خواهد کرد.


نظر شما :