دانایی فر: عراق در زمانبندی مشخصی تعهداتش در توافقنامه امنیتی را اجرایی می‌کند

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۶ کد : ۲۰۱۹۴۰۴ سرخط اخبار

سفیر پیشین ایران در عراق گفت: در جلسات و رفت و آمد‌های اخیری که میان مقامات دو طرف وجود داشته است، آن‌ها به ما اعلام کردند که در یک زمانبندی مشخص و به زودی تعهداتشان را در قالب توافقنامه امنیتی انجام خواهند داد.

حسن دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در عراق، در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص توافقات امنیتی صورت گرفته میان ایران و عراق و نحوه عملکرد دولت عراق نسبت به این‌توافق مبنی بر خلع سلاح گروه‌های تروریستی مستقر در خاک اقلیم شمال عراق و ایجاد امنیت مرز‌های دو طرف، اظهارداشت: این توافق موضوع، مهمی است که در گفتگو‌ها و مذاکرات مسئولین دو کشور مستمرا پیگیری شده است.

وی گفت: در طول این سال ها، همواره این مساله وجود داشته و نهایتا منتج به توافقنامه امنیتی شده میان دو طرف شده، علاوه بر این اخیرا هم یک توافقنامه امنیتی برای کنترل و مهار کسانی که مرتکب جرائم قضایی هستند، میان دو طرف امضا شده است.

وی گفت: انتظار داریم که طرف عراقی در انجام این کار جدی باشد، به هر صورت بحثی که الان وجود دارد، زیبنده روابط عمیق، گسترده و متنوع بین دو طرف نیست و امیدوار هستیم که طرف عراقی تعهدات خود را اجرایی کند.

سفیر پیشین ایران در عراق در مورد عملکرد دولت عراق در خلع سلاح اقلیم شمال عراق، تصریح کرد: در جلسات و رفت و آمد‌های اخیری که میان مقامات دو طرف وجود داشته است، آن‌ها به ما اعلام کردند که در یک زمانبندی مشخص و به زودی این کار را انجام خواهند داد.

دانایی‌فر افزود: عراقی‌ها معتقدند که چنان چه اگر آن‌ها (گروه‌های فعلی مستقر در اقلیم شمال عراق) مشمول مهاجرین هم باشند، باید در چهارچوب مهاجرین و پناهندگان در عراق عمل کنند و نه به عنوان اینکه پادگان و نیرو‌های مسلح داشته باشند، آموزش نظامی به نیروهایشان بدهند، سازماندهی کنند و اقدامات خرابکارانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

دانایی فر در پایان خاطر نشان کرد: این موضوع را طرف عراقی هم بدان معترف است و اعلام می‌کند که آن‌ها هم موافق چنین چیزی نیستند، ما هم امیدواریم که عراقی‌ها مطابق زمانبندی که اعلام کردند، تعهداتشان را در قالب توافق امنیتی صورت گرفته میان تهران و بغداد، جامه عمل بپوشانند.


نظر شما :