لاوروف: ایجاد ایست‌های بازرسی در کریدور لاچین در توافق ۲۰۲۰ وجود ندارد

۰۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۱ کد : ۲۰۱۸۰۲۹ سرخط اخبار

لاوروف امروز (سه‌شنبه) گفت، ایجاد ایست‌های بازرسی در کریدور لاچین - تنها راه ارتباطی ارمنستان به قره‌باغ - بر اساس توافق سه جانبه ۲۰۲۰ پیش بینی نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت،‌ رژیم بهره‌برداری از کریدور لاچین باید به طور کامل با نخستین توافقنامه سه جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در نوامبر ۲۰۲۰ امضا شد، مطابقت داشته باشد.

وی افزود: انجام چنین اقداماتی به معنای لزوم تضمین آزادی تردد برای محموله‌های بشردوستانه و غیرنظامیان است.

لاوروف در ادامه خاطرنشان کرد: در این توافق که در ۲۰۲۰ امضا شده به ایجاد ایست‌های بازرسی در کریدور لاچین اشاره‌ای نشده است.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ کوهستانی است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" می‌نامند، این گذرگاه را مسدود و ایست‌هایی را در آن ایجاد کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دوسوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که از لحاظ بین‌المللی بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود؛ اما حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند.


( ۴ )

نظر شما :

خسرو ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۷
ضمنا لاوروف گفته که گذرگاه رنگه زور هم باید مطابق توافقنامه ۲۰۲۰ باز شود و تردد در آن بین آذربایجان و نخجوان برقرار باشد و ارامنه قره باغ طبق نظر صلح بانان روس در حدود ۳۵هزار نفر می‌باشند