نسخه بدون‌سرنشین هواپیمای قاهر سال آینده معرفی می‌شود

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۶ کد : ۲۰۱۷۸۵۷ سرخط اخبار

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: دانش اورهال هواپیماهای تجاری را به طور کامل در شرایط تحریم به دست آورده‌ایم و کاملاً بر این حوزه اشراف داریم.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت دفاع، امیر افشین خواجه‌فر با حضور در برنامه صف اول با بیان این‌که «سازمان صنایع هوایی یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت دفاع است که ماموریت های مختلفی در حوزه هواوفضا دارد»درباره آخرین دستاوردهای صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار کرد: ما شرکت‌های مختلفی داریم که در حوزه هواپیماهای جنگی و ترابری نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین و سبک و موتور هواپیماها فعالیت می‌کنند.سازمان صنایع هوایی در حوزه تجاری به ناوگان عمومی کشور نیز کمک می‌کند، ما در حوزه هواپیماهای تجاری به دلیل اینکه مشابه این هواپیماها را در ناوگان ترابری نظامی داریم از تسلط کاملی نسبت به این حوزه برخوردار هستیم. در واقع ما از نظر تخصصی به این حوزه تسلط کامل داریم و هر آن‌چه که برای اورهال هواپیماهای ترابری تجاری انجام می دهیم با رعایت قوانین و تعاریف مخصوص به آن‌ها است.دانش اورهال هواپیماهای تجاری را به طور کامل در شرایط تحریم به دست آورده‌ایم و کاملاً بر این حوزه اشراف داریم.

وی با بیان این‌که «دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعه‌سازی یاد می شود به تکامل رسیده است»، تصریح کرد: خودکفایی ما، در نهضت قطعه‌سازی مسئله ای نیست که فقط من به آن اشاره کنم بلکه کشورهایی که با آن‌ها مراوداتی در این حوزه داریم و کمک هایی از ما می‌خواهند، هنگام مشاهده توانمندی ما در حوزه قطعه سازی به خودکفایی ما در آن اذعان می‌کنند.

وی با اشاره به توانمندی ایران در حوزه ساخت انواع موتور نیز خاطرنشان کرد: ما در حوزه موتور به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که امروز می‌توانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید کنیم که بیشتر آن‌ها بر روی هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز استفاده می شود. البته صنایع دفاعی ما در حوزه طراحی و ساخت موتور های سنگین نیز به خودکفایی رسیده اند.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان این‌که «موتور اوج در دو نسخه یا نسل ساخته شده است که یکی از آن‌ها بر روی جنگنده کوثر نصب شده و دیگری بر روی جت یاسین نصب خواهد شد» افزود:  ۴۳ شرکت دانش بنیان در ساخت این موتور فعال بوده‌اند. ما برنامه مدونی را برای توسعه هواپیمای مسافربری داریم. هواپیمای مسافربری ویژگی های خاص خود را دارد حتما سعی می‌کنیم از همکاری های بین المللی استفاده کنیم البته کاملا درون‌زا فکر می‌کنیم ولی برون‌نگری هم داریم. ما اکنون ۲ یا ۳ کشور را برای این پروژه نامزد کردیم و مشغول انجام مذاکرات با آن‌ها هستیم و این کشورها نیز از این پروژه استقبال کردند.

وی از برنامه سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برای افزایش تاب آوری ناوگان موجود مسافربری خبر داد و گفت: ناوگان موجود ناوگانی است که به مردم خدمت می دهد و برای تاب آوری این ناوگان برنامه مدون داریم‌. هواپیمای ترابری سیمرغ قطعاً یکی از محصولاتی است که باید برای کشور ما توسعه پیدا کرده و تولید شود.  سیمرغ در واقع یک هواپیمای ترابری است که طراحی و ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامیده است البته هواپیما های مشابه نیز در سایر کشورها نیازمند همین مدت زمان برای طراحی و ساخت هستند. این هواپیمای ترابری یک هواپیمای ۴ تا ۶ تن است که بازار بسیار خوبی برای کاربری دارد و در منطقه ما اولین کشوری هستیم که این کار را انجام داده‌ایم. باید در اینجا از مجموعه غیر از نیروهای مسلح خواهش کنم که پای کار بیایند چون فقط ساخت نمونه اولیه یا پروتوتایپ وظیفه ما است. اما، این‌که بخواهیم خط تولید را توسعه دهیم وظیفه نیروهای مسلح و وزارت دفاع نیست بلکه باید بخش‌های دولتی اعم از چندین وزارتخانه باید کمک کنند تا خط تولید این هواپیما کامل شود چرا که یکی از کارایی‌های هواپیما اشتغال زایی بالا برای نخبگان ما است.

وی با اشاره به پروژه جنگنده قاهر بیان کرد: پروژه قاهر  ۱۰ سال قبل رسانه‌ای و مطرح شد که در خود مجموعه سازمان صنایع هوایی ساخته شده بود. در این پروژه بیشتر نقش توسعه فناوری هدف مجریان شروع آن بوده است که یک تیم بسیار قوی و خوب دارند منتها درباره این هواپیما در زمان شروع تولید به کاربر مراجعه نشده بود که به نوعی یک اشکال محسوب می شود. پروژه قاهر در حوزه فناوری به بلوغ کامل رسیده است منتها ما در حوزه محصول تنوع در آن ایجاد کردیم یعنی اواسط سال آینده نسخه‌های خوبی از این هواپیما خواهید دید که به نیروهای مسلح واگذار می شوند.

امیر خواجه‌فرد با بیان این‌که «نسخه هایی از این هواپیما را با نیاز دو نیروی نظامی کشورمان تطبیق دادیم و آن نیروها تیم طراحی را توجیه کردند که تغییراتی در آن ایجاد کردیم»، گفت: پروژه قاهر در نقش هواپیمای بدون سرنشین ظهور خواهد کرد.دستیابی به این دستاورد نشان از تسلط جوانان عزیز ما بر این است که این هواپیما را بدون خلبان به پرواز دربیاورند به واسطه اینکه این هواپیما ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین عملیات های خاصی را انجام بدهد.

وی با بیان این‌که «دنیای آینده در حوزه هوایی حرف‌های دیگری را هم برای گفتن دارد»، تاکید کرد: در حوزه هواپیمای الکتریکی چند نمونه کار را آغاز کردیم و ظرف سال آینده آزمایش یک یا دو نمونه را آغاز می کنیم. البته پهپادهای الکتریکی ما به بلوغ کامل رسیده اند ولی هواپیماهای با سرنشین الکتریکی به برنامه‌های توسعه‌ای نیاز دارند. ما پیش از این در حوزه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی تجربه کافی را کسب کردیم و اکنون به دنبال طراحی و ساخت هواپیماهای باسرنشین الکتریکی هستیم. ما به نحوی در صنعت هوایی کار می‌کنیم که در دهه آینده هیچ عقب افتادگی قبل را نداشته باشیم ‌و بتوانیم محصولات به‌روز را ارائه بدهیم.

وی با اشاره به دستاوردهای پهپادی بیان کرد: ما به دنبال گسترش روز به روز حوزه پهپادی هستیم چرا که معتقدیم کشوری به وسعت ایران برای دفاع از خود نیازمند هواپیمای بدون سرنشین با کاربردهای مختلف است تا در کنار استفاده از هواپیماهای باسرنشین و سایر تسلیحات و تجهیزات بتوانیم در رزم‌های آینده سناریوهای مختلفی را با آن تست و ارزیابی کرده و از کشور خود دفاع کنیم.
وی ادامه داد: ما در حوزه پهپاد در کلاس‌های مختلف موشک‌ها و بمب های نقطه زن، اویونیک جنگال و حوزه شناسایی داریم منتها ما سعی داریم این حوزه را به بخش غیرنظامی هم سوق دهیم. چرا که هواپیمای بدون سرنشین و قابلیت این را دارند که در حوزه های کشاورزی نقشه برداری و اطفاء حریق کار کنند. چند وقت اخیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان که مورد حمایت ما بود یک کواد آتش نشان را ساخته بود که کارشناسان داخلی در خرید آن مردد بودند. اما، دو کشور خارجی پس از بازدید از این کواد آن را خرید کردند ولی شهرداران ایران هنوز درحال ارزیابی آن هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع هم‌چنین با بیان این‌که «ما در حوزه آلیاژهای رادارگریز هیچ وابستگی نداریم»، تصریح کرد: ما هیچ سامانه رادارگریز و پوشش های خاص از پیش از انقلاب نداریم و هر آنچه در این حوزه داریم متعلق به خودمان است. هیچ کسی هم به ما در این حوزه کمک می‌کند البته گاهاً کمک گرفتن در این حوزه شاید صحیح نباشد.  ما در دو حوزه اکتیو و پسیو دستاوردهای خوبی داشتیم و گاهی اوقات رادارهای آن‌ها را تست می‌کنیم که شاهد بودیم عملکرد خوبی داشتند. ما در پوشش‌های مورد نیاز نیز عملکرد خوبی داشتیم.


( ۶ )

نظر شما :