گزارش الشرق الاوسط از سفر رئیسی به پکن

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۹ کد : ۲۰۱۷۷۷۵ سرخط اخبار

یک روزنامه عربی در گزارشی به سفر رئیس جمهور ایران به چین پرداخت و نوشت که پکن از چندین سال پیش به دنبال تقویت روابط خود با تهران بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی با اشاره به سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به چین و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور آورده است که بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ کشور چین انتقادات زیادی از این اقدام کرد و از واشنگتن خواست که گام اول برای احیای توافق هسته‌ای را اتخاذ کند اما با ضعیف شدن احتمال احیای برجام واشنگتن در سپتامبر گذشته تحریم‌های جدیدی علیه شرکت‌هایی که در صادرات نفت ایران سهیم هستند اعمال کرد که در این میان پنج شرکت چینی نیز تحریم شدند.

در این گزارش آمده است که روسای جمهور ایران و چین در حاشیه نشست شانگهای در سپتامبر گذشته در ازبکستان باهم دیدار کردند و بر ایجاد ائتلافی قوی‌تر تاکید کردند.

در بخشی از این گزارش با اشاره به امضای توافق راهبردی میان تهران و پکن در سال ۲۰۲۱ آمده است که مقامات ایرانی و چینی روز گذشته نیز ۲۰ سند همکاری امضا کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که پکن از چندین سال پیش تلاش کرد که روابط خود با تهران را تقویت کند و در همان هفته های اول اجرای توافق هسته‌ای شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به ایران رفت و با رهبر ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور چین در آن سفر تاکید کرد که تهران اصلی ترین شریک چین در خاورمیانه است، وی همچنین پیشنهاد امضای توافق همکاری را مطرح کرد.

وزیر خارجه چین نیز اخیرا در اظهاراتی گفت که پکن می‌خواهد نقشی سازنده در تقویت وحدت و همکاری با کشورهای خاورمیانه و تقویت امنیت و ثبات در منطقه ایفا کند.


( ۵ )

نظر شما :