مسیرهای ریلی ایران ترانزیت سریع‌تر و ایمن‌تری فراهم می‌کنند

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۵ کد : ۲۰۱۷۶۰۷ سرخط اخبار

مدیرعامل راه‌آهن با تشریح مسیرهای ریلی ایران گفت: در این مسیرها امکان واردات، صادرات و ترانزیت بار را داریم و این مسیرها علاوه بر ایمنی بیشتر می‌توانند موجب کوتاه شدن زمان و ارزان‌تر شدن جریان حمل‌ونقل کالا شوند.

به گزارش ایسنا،  سید میعاد صالحی در اجلاس ‌بین‌المللی شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حمل‌ونقل ریلی جمهوری اسلامی ایران که با حضور هیات‌هایی از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقلی ایرانی و مدیران‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: ایران‌ می‌تواند در حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت‌های شایانی ارائه کند و اکنون زمینه لازم برای استفاده همسایگان از ظرفیت‌های جغرافیایی اقتصادی ایران فراهم است.

وی با بیان اینکه توسعه ترانزیت و کریدورهای ‌بین‌المللی از اهمیت بالایی برای‌ راه‌آهن کشورها برخودار است، افزود: امیدوارم به دنبال برگزاری این اجلاس چنین هدفی به خوبی محقق شود.

مدیرعامل‌ راه‌آهن ادامه داد: ایران با این وِیژگی خاص جغرافیایی، علاوه بر مبادلات کالایی، آماده ارائه خدمات در عرصه ترانزیت و گردشگری است.  راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اقدامات متعددی را برای راه اندازی قطارهای  باری برنامه ای در مسیرهای عبوری انجام داده و امیدواریم به دنبال برگزاری این اجلاس فرصت‌های خوبی در این زمینه فراهم شود.

به گزارش شرکت راه‌آهن، صالحی با بیان اینکه ایران نقاط مرزی متعددی برای تبادلات ‌بین‌المللی دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون زمینه لازم برای استفاده همسایگان از ظرفیت‌های جغرافیایی اقتصادی ایران فراهم است.

وی با اشاره به اهمیت طرح‌های در حال تکمیل رشت- آستارا و زاهدان - چابهار افزود: اکنون از مرز ‌بین‌المللی اینچه‌برون و سرخس امکان ارسال بار به بندر عباس وجود دارد و آمادگی داریم ظرف سه تا چهار روز بار را از سرخس تحویل گرفته و در بندرعباس تحویل دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای بیمه بارهای ریلی در کریدورهای ‌بین‌المللی کشور خبر داد و گفت: همچنین در این زمینه تخفیف‌هایی پیش‌بینی شده است که در ماه گذشته اطلاعات آن منتشر و به کشورهای مختلف ارسال شد.

صالحی با بیان این که مسیر نزدیکتری در مسیر شمال – جنوب با تکمیل محور اقیانوسی  زاهدان – چابهار راه‌اندازی خواهد شد، اضافه کرد: حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ (۱۴ ماه دیگر) مسیر نزدیکتر به اقیانوس هند ایجاد خواهد شد که حمل بار را تسریع‌ می‌کند.  با همکاری شرکت‌های حمل‌ونقل و فورواردی طی چهار ماه گذشته بالغ بر ۶۰ هزار تن بار از مبدأ سولیکامسک روسیه به صورت تمام ریلی تا بندرعباس ایران حمل شده است.

وی همچنین به امکان رهگیری بار در مسیرهای کریدورهای ریلی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: کریدور شمال – جنوب آماده بهره‌برداری از مسیرهای سرخس – بافق – بندرعباس و اینچه‌برون – تهران – بندرعباس است و امکان حمل ماهیانه یک میلیون تن بار در این مسیرها فراهم است به‌نحوی که سالیانه‌ می‌توانیم از این مسیرها تا ۱۲ میلیون تن بار را حمل کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با ابراز امیدواری از اینکه این اجلاس فرصت خوبی برای اشتراک نظر و تبادل اطلاعات در خصوص ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی باشد، اظهار کرد: در مسیر شمال – جنوب امکان حمل بار با عبور از مسیر کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به سمت سرخس یا اینچه‌برون و نهایتا بندرعباس و در مسیر شرقی – غربی از سرخس و اینچه‌برون به تهران و سپس به مرز رازی و ترکیه فراهم است.

صالحی با تشریح مسیرهای ریلی کشورمان تصریح کرد: در این مسیرها امکان واردات، صادرات و ترانزیت بار را داریم و این مسیرها علاوه بر ایمنی بیشتر می‌توانند موجب کوتاه شدن زمان و ارزان‌تر شدن جریان حمل‌ونقل کالا شوند. به‌طور مثال‌ می‌توان بارهایی که از شرق  و غرب روسیه به سمت دریای سیاه و دریای سرخ و از آنجا به سمت هند حمل‌ می‌شوند را مثال زد که از مسیر کریدورهای ایرانی کوتاه‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر حمل می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به برگزاری جلسات و تفاهمات انجام‌شده با کشورهای حوزه اوراسیا گفت: امیدوارم که با حمایت مقامات و روسای‌ راه‌آهن‌های منطقه شاهد گسترش حمل و نقل بار ریلی و تبادل گسترده بار از طریق شرکت‌های فورواردری باشیم.

صالحی با یادآوری اینکه فرصت کنونی ایجادشده برای همراهی و تبادل نظر و بهره‌برداری از  کریدورهای منطقه‌ای  در دو دهه اخیر بی‌نظیر است، افزود: در گفتگو با روسای‌ راه‌آهن‌های کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکمنستان به این فرصت بی‌بدیل اشاره کردم و مطمئنم‌ می‌توانیم با اضافه کردن حمل ریلی کالاها، نقش‌ راه‌آهن‌های حوزه اوراسیا را برجسته و تثبیت کنیم.


( ۱ )

نظر شما :