انتقاد شدید نهاد دینی رسمی اسرائیل از «ایتمار بن غفیر» بابت نقض حریم مسجد الاقصی

۱۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۰۱۶۸۶۱ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: پس از 10 سال سکوت، نهاد دینی رسمی اسرائیل از اقدام وزیر امنیت داخلی در نقض حریم مسجد الاقصی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش «الشرق الاوسط»، نهاد دینی رسمی اسرائیل که شامل خاخام‌های بزرگ و رهبران احزاب دینی ارتدکس است با انتقاد شدید از «ایتمار بن غفیر» تأکید کرد که «اکثریت مطلق روحانیون یهودی و همه نهادهای دینی رسمی مخالف قدم نهادن بر هیکل سلیمان (حرم قدسی) هستند و آن را آلوده کردن این مکان مقدس می‌دانند و بنابر این اقدام بن غفیر خلاف شرع و تحریک خطرناکی است که هیچ لزومی به آن نبود».

«یتسحاق یوسف»، رئیس نهاد دینی یهودیان شرقی، نیز تأکید کرد که در نامه‌ای شخصی به بن غفیر از وی خواسته که به احکام خاخام‌های اصلی احترام بگذارد و دیگر نقض حریم مسجد الاقصی را تکرار نکند.

او تأکید کرده که بن غفیر اکنون در مقام وزیر کابینه اسرائیل مسئولیت مضاعف در احترام به این دستورات را که نظر اکثریت مطلق خاخام‌های یهودی است دارد.

نشریه «ییتد نئمان»، وابسته به یکی از مهم‌ترین احزاب اشکنازی یهودی، نیز اقدام بن غفیر را به شدت محکوم کرد و آن را «خودنمایی خطرناکی که جان یهودیان را تهدید می‌کند» دانست.

با وجود این، بن غفیر این انتقادات را رد و تأکید کرد که باز هم به چنین اقدامی دست خواهد زد.

به گفته ناظران این اولین بار است پس از سال‌های طولانی است که اختلافات یهودیان متدین حریدیم با صهیونیست‌ها که هردو در کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو» حضور دارند چنین علنی می‌شود.

روز سه شنبه گذشته، «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل، در اقدامی تحریک برانگیز وارد مسجد الاقصی که حریم مسلمانان است شد.

این اقدام موجی از اعتراضات و انتقادات را در جهان اسلام و نیز کشورهای غربی در پی داشته است. قرار است شورای امنیت امروز (پنجشنبه 5 ژانویه) به درخواست امارات و چین در این باره تشکیل جلسه دهد.

بن غفیر از شخصیت‌های راست افراطی در اسرائیل است که بسیاری از مقامات اسرائیلی و امریکایی نسبت به تأثیر بر تشدید بحران در اراضی فلسطینی هشدار داده‌اند.


( ۴ )

نظر شما :