دولت جدید اسرائیل به معنای واقعی کلمه یهود است

سرنوشت یهودیان جهان در معرض خطر دولت به شدت افراطی نتانیاهو

۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت افراطی بر سر کار آمده در اسرائیل، بسیار فراتر از شهروندان اسرائیل، یک موضوع حساس برای جامعه یهودی در سرتاسر جهان است: زیرا سرنوشت آنها با اسرائیل گره خورده است. این را دشمنان اسرائیل و همچنین نمایندگان یهودی در سراسر جهان تضمین می کنند. 
سرنوشت یهودیان جهان در معرض خطر دولت به شدت افراطی نتانیاهو

نویسنده: ایو کوگلمن

دیپلماسی ایرانی: در اسرائیل یک دولت افراطی راست بر سر کار می آید که در اروپا بی نظیر است. بسیار فراتر از شهروندان اسرائیل، این یک موضوع حساس برای جامعه یهودی در سرتاسر جهان است: زیرا سرنوشت آنها با اسرائیل گره خورده است. این را دشمنان اسرائیل و همچنین نمایندگان یهودی در سراسر جهان تضمین می کنند. 

هرگز در تاریخ اسرائیل مدرن، افراط‌گرایان نتوانسته‌اند جایگاه خود را در حکومت مانند امروز تثبیت کنند. اسرائیل از زمان تأسیس در سال 1948 به طور قابل توجهی تغییر کرده است: از نظر جمعیتی، ایده آلیستی، اقتصادی و سیاسی. اسرائیل که زمانی از الگوهای اروپایی – سوسیالیستی پیروی می کرد، تغییرات و تضادهای دائمی را تجربه می کند.

اسرائیل وجه های زیادی دارد. از یک سو دموکراسی باز و آزادی خواه، کشوری مهاجرپذیر و چند فرهنگی پر از نوآوری، دولتی جوان با ارتباطی تازه توسعه یافته بین اسطوره بنیانگذاری و خود دگرگونی. از سوی دیگر دولت ملی عقب مانده بدون قانون اساسی مکتوب، بدون جدایی دولت و مذهب، با ثبات حکومتی محدود: کشوری در جست وجوی هویت، درگیر معضل فرار مغزها و اشتباهات متعدد. 

برخی اسرائیل را دولت یهودی مبتنی بر قانون اساسی و فوق دموکراتیک، سنگر آزادی و دیواری در برابر دیکتاتوری های منطقه می بینند. از دید برخی دیگر، اسرائیل یک شبه دموکراسی مرتجع است که به بیراهه رفته و یک کشور اشغالگر با پتانسیل جنگ داخلی است. شاید توصیف دومی از اولی به واقعیت نزدیک تر باشد.

از آنجایی که در یک دموکراسی دیگر نمی‌توان بین دولت‌های منتخب و جمعیت رای‌دهنده تمایز قائل شد، اسرائیل به عنوان یک مجموعه در برابر تغییر پارادایم از دموکراسی به نوعی تئوکراسی نیمه خودکامه طی هفته‌های آینده قرار دارد: اگر تغییرات اعلام شده در قانون، به ویژه برای لغو تفکیک قوا، عملی شوند.

دیگر مهم نیست که این به خاطر خودخواهی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر به قدرت بازگشته باشد یا ناآگاهی مجلس اسرائیل موسوم به کنست. اساسا، اسرائیل مواضع اکثریت یهودیان را در سراسر جهان تضعیف و نقض کرده است و بین جوامع یهودی شکاف ایجاد می کند. اسرائیل در حال تشکیل دولتی است که می تواند بیشتر از هر حزب اروپایی، راست گرا باشد.

منبع: تاگس سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل دولت یهود بنیامین نتانیاهو دولت اسرائیل دولت راست افراطی در اسرائیل افراطی ترین دولت در اسرائیل یهودیان یهودیان جهان رژیم صهیونیستی


( ۵ )

نظر شما :