هماهنگی مصر و اردن در پرونده تبادل اسیران میان حماس و اسرائیل

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۸ کد : ۲۰۱۶۷۳۵ سرخط اخبار

مصر و اردن برای تقویت هماهنگی خود در مجموعه پرونده‌های میانجی‌گری مرتبط با موضوع فلسطین از جمله تبادل اسیران میان حماس و اسرائیل تلاش می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از «العربی الجدید» طبق آنچه منابع فلسطینی و دیپلمات‌های غربی حاضر در مصر اظهار داشتند، مصر و اردن در حال حاضر با کمک سایر طرف‌ها برای تقویت نقش هماهنگی خود در مجموعه پرونده‌های میانجی‌گری مرتبط با موضوع فلسطین تلاش می‌کنند که در راس این پرونده‌ها، موضوع تبادل اسیران میان حماس و اسرائیل است.

هماهنگی مصر و اردن که در حال حاضر در حال انجام است، اساساً مبتنی بر وابستگی به مصر است که نقش میانجی بین گروه‌های فلسطینی و دولت‌ نتانیاهو را ایفا می‌کند چرا که طبق دیدگاه آنها، تنها مصر می‌تواند تصمیماتی بگیرد که به قول یکی از منابع غربی در قاهره، ممکن است برای جامعه اسرائیل تکان دهنده باشد.

هماهنگی مصر و اردن در موضوع اسرای فلسطینی

انتظار می‌رود دوره آینده شاهد پیشرفت پرونده تبادل اسرا باشد، زیرا نتانیاهو مایل است تا با یک اقدام مردمی مثل آزادی چهار زندانی در دست حماس، دوباره خود را به جامعه اسرائیل معرفی کند.

هماهنگی دوجانبه میان مصر و اردن در مورد کنار زدن موانع اصلی تبادل اسرا مانند درخواست آزادی تعدادی از رهبران فلسطینی توسط حماس که به گفته مقامات اسرائیل در کشتن مردم اسرائیل دست داشتند، در حال اجراست.

چشم انداز این میانجی گری، آزادی محکومان بزرگ موجود در فهرست تعیین شده توسط حماس، به شرط تبعید آنها از کرانه باختری و بیت المقدس به غزه در مرحله اول، سپس به کشوری دیگر مانند اردن و شاید هم به کشور سوم در مرحله بعد است.

مذاکرات کنونی همچنان محدود به حضور رسمی مصر و اردن است.

حماس پیشرفت در مذاکرات را تکذیب کرد

«زاهر جبارین» از اعضای دفتر سیاسی حماس، اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر پیشرفت در مذاکرات تبادل اسرا را تکذیب کرد و گفت: دوران مقاومت، دوران کار مداوم و خستگی ناپذیر تا آزادی اسیران با تمام امکانات باقی خواهد ماند.

یک دیپلمات غربی در قاهره که کشورش در قرارداد «وفاء الاحرار» که در نتیجه آن «گلعاد شلیط» سرباز اسرائیلی در سال ۲۰۱۰ آزاد شد، شرکت داشته، درباره سناریویی که امکان غلبه بر مشکلاتی که مدت‌ها مانع از پیشرفت موضوع تبادل اسیران شده گفت، می‌تواند به معادله دشوار برای نتانیاهو بینجامد.

این سناریو به نتانیاهو این اجازه را می‌دهد تا با توجه به سابقه حماس در عدم تحویل اسرای اسرائیلی این پرونده را ببندد.

گفتنی است پیش از این در عملیات مبادله چهار اسیر اسرائیلی، تنها جنازه‌های آنان تحویل اسرائیل شد که این جنازه‌ها در میدان جنگ توسط حماس برداشته شده بودند تا به وسیله آن مذاکره کنند. اما حماس تاکنون این قضیه را رد یا قبول نکرده است.

در اواسط ماه جاری، «یحیی سنوار» رهبر جنبش حماس در غزه، ، طی سخنرانی در مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد تأسیس این سازمان مهلت اندکی به اسرائیل برای مبادله اسرا داد و تهدید کرد که در صورت ادامه تعلل تل‌آویو، حماس این پرونده را برای همیشه خواهد بست و در جستجوی راه‌های دیگری برای آزادی اسرای فلسطینی خواهد بود.

انتهای پیام

 
 
 


( ۱ )

نظر شما :