وزیر امور خارجه آذربایجان: در روابط باکو و تهران تنش وجود دارد، این یک راز نیست

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۰۱۶۶۹۴ سرخط اخبار

جیحون بایرام‌اف وزیر امور خارجه آذربایجان در یک نشست خبری به ارزیابی تحولات سال جاری پرداخت و درباره روابط جمهوری آذربایجان و ایران گفت: «در روابط باکو و تهران تنش وجود دارد، این یک راز نیست. اما نیازی به دراماتیک کردن وضعیت نیست. تحولات مثبتی نیز وجود دارد. توافقات اقتصادی آذربایجان با ایران در حال اجراست. این روابط می‌تواند بهتر باشد. آذربایجان نقشی در تیرگی روابط با تهران ندارد».

بایرام‌اف در رابطه با اعتراض نهادهای مدنی آذربایجان به فعالیت معادن در کریدور لاچین گفت که دسترسی و ورود کارشناسان آذربایجانی به معادن توسط ارمنستانی‌ها ممنوع شده است.

وی افزود: این یک اقدام تحریک آمیز توسط افرادی بود که خود را رهبران ارمنی‌ها می‌دانند.

بایرام‌اف با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان در سال 2022 سیاست خارجی مستقل، باز، عملگرا و ملی خود را با موفقیت پیش برد، تصریح کرد که روابط با کشورهای همسایه توسعه بیشتری یافته است.

بایرام‌اف گفت: روابط ائتلافی همه جانبه ترکیه و آذربایجان در سال جاری نیز با موفقیت ادامه یافت و مطالعات مشترکی در همه زمینه‌های ناشی از بیانیه شوشا انجام و اسناد جدیدی تهیه شد. در طول سال، رئیس جمهور آذربایجان سه سفر به ترکیه و رجب طیب اردوغان دو سفر به آذربایجان داشته است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های خود را با روسیه، گرجستان و کشورهای آسیای میانه توسعه داده‌اند و به تلاش‌های خود برای بهبود روابط با ایران ادامه می‌دهند، گفت: روابط با کشورهای اروپایی، آمریکا و چین در طول سال ادامه داشت.

بایرام اف در مورد روند صلح بین ارمنستان و آذربایجان گفت: پیشرفت بسیار محدودی در مذاکرات صلح حاصل شده و دلیل این امر نگرش غیرسازنده ارمنستان است.

- موضع ارمنستان در مورد کریدور زنگزور به خود این کشور آسیب می‌رساند

وی در باره گزارش‌هایی مبنی بر این‌که «ارمنستان مانع از ایجاد کریدور زنگزور شد»، گفت: «بر اساس توافق جمهوری آذربایجان و ایران، ساخت پل بر روی رودخانه ارس آغاز شده و مسیر کوتاه و جایگزینی از زنگیلان به نخجوان وجود خواهد داشت و نگرش ارمنستان به کریدور زنگزور به خود این کشور آسیب خواهد رساند. اگر ارمنستان هرچه زودتر این موضوع را درک کند و با برداشتن گام‌های عملی در راستای منافع ملی خود به تعهدات خود عمل کند، قبل از هر چیز به نفع خود خواهد بود».

بایراموف با ارزیابی توافق سه کشور برای آغاز مطالعات اولیه برای انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه و اروپا از طریق آذربایجان، گفت: آذربایجان در اینجا نقش یک کشور ترانزیت را دارد. ما به این پروژه بسیار مثبت نگاه کرده و از آن حمایت می‌کنیم.

- پیشنهاد روسیه برای آذربایجان قابل قبول نیست

بایرام‌اف با اشاره به اینکه هنوز گروه‌های مسلح ارمنی در سرزمین‌های آزاد شده حضور دارند، گفت: بر اساس بیانیه سه جانبه، ارمنستان باید آنها را از آنجا خارج کند. ارمنستان تعهدات خود را زیر پا گذاشته و تنش را در منطقه افزایش می‌دهد.

وی گفت: یکی از دلایل افزایش تنش در قره باغ، فعالیت گروه‌های مسلح غیرقانونی در آن است.پیشنهاد روسیه مبنی بر واگذاری وضعیت قره باغ به سال‌های آینده، این برای آذربایجان قابل قبول نیست.


( ۱۸ )

نظر شما :

ناشناس ۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۴
این باکو ... یا خودشو زده به ... نمی دونه که حضور ترکیه در قفقاز برای ایران حساسیت برانگیز است ؟ هم از ایران می ترسند و هم شاخ و شانه می کشند .
به ۱۸:۴۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۴
به ناشناخته: اگر حظور ترکیه در جمهوری آذربایجان برای روسیه حساسیت برانگیز است، چرا از کرم ضد حساسیت استفاده نمی‌کنید؟ ......ها انتظار دارند یک کشور دیگر منافع و کار و زندگی‌شان را تعطیل بکنند، چرا که یک عده ..... در مسکو و ایروان حساسیت می‌گیرند. یا اینکه انتظار دارید کشورهای دیگر دیپلماسی و منافع ملی‌شان را با حساسیت شما تنظیم کنند؟
سلمان فرسی بعلبکی ۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۵
جناب ناشناس ...خودتی. باکو همان ترکیه است هیچ فرقی باهم ندارند حتما خودتی زدی... اگه حساسیت داری به پزشک متخصص آلرژی و ایمونولوژی مراجعه کن و الا اینطور ادامه دهی راهی جز پیوند مغز نخواهی داشت که در علم نورولوژی بهترین چاره است.